Alhamdulillah

Tuesday 24 December 2019

ASB 5.5

Hasil carian imej untuk asb 5.5

Sebaik berita pengagihan pendapatan ASB 2019 diumumkan, ramai yang tak senang duduk, ramai yang gelisah, ramai yang kecewa, marah, dan macam-macam jenis perasaan. Yang memang kaki Labur, mereka akan kecewa dengan keputusan ini, di mana ianya bukanlah prestasi terbaik yang ditunjukkan oleh ASB. ASB boleh buat lebih baik dari ini. ada juga yang hadir dengan spekulasi dan teori yang macam-macam. apa pun, ia telah pun diputuskan dan terpulang kepada kita sebagai pelabur untuk menentukan kemanakah kita akan melaburkan duit yang kita ada selepas ini.

Mungkin kah akan terjadi lagi seperti yang berlaku pada Tabung Haji sebelum ini? ramai orang mula mengeluarkan wang pelaburan mereka dan melaburkan ke tempat yang lain? adakah akan berlaku pengeluaran panik dalam pasaran ? semua ini tidak dapat di nafikan dek kerana tertekan dengan kelemahan ekonomi pada masa sekarang. orang ramai akan mula mencari alternatif lain untuk meletekkan wang harapan merka agar mendapatkan keuntungan yang maksimum.

Bagi yang melabur ASB menggunakan wang orang lain (Pinjaman ASB) yang banyak di tawarkan oleh bank bank komersial di Malaysia, mereka akan mendongak kelangit dan mula menghitung berapakah wang dari poket terpaksa dikeluarkan demi menambah defisit dari keuntungan pelaburan yang mereka dapati. Kenapa ? Sebab interest yang dikenakan terhadap pinjaman tersebut mungkin dari range 5.0% ke 6.5% atau mungkin lebih lagi. terdapat perbezaan -1.5%  dari keuntungan yang akan diperolehi. Jadi, keuntungan sudah semestilah tidak akan melebihi dari wang ansuran yang dikenakan kepada pelabur.

Apakah tindakan dari pelabur yang seperti ini pula ? Adakah mereka akan mengetuk pintu bank dan meminta Bank untuk mengurangkan kadar interest mereka? Jika ini dilakukan, di Pihak Bank, mereka akan mengurangkan keuntungan yang akan mereka perolehi. Akan tetapi, adakah wajar pihak Bank untuk menurunkan kadar interest mereka sedangkan pelaburan ini merupakan sesuatu yang tidak pasti ? (Belum tentu dan tidak di janjikan keuntungan kepada pelabur) ?

Di satu sudut lain, adakah sudah sampai masanya pelabur pinjaman ASB ini untuk menghentikan terus pembiayaan mereka agar mereka dapat mengatur semula kewangan mereka ? Perkara ini boleh dilakukan dan ada kemungkinan untuk mereka menghentikan pelaburan ini. Dan akan mencari pelaburan yang lain yang dirasakan akan menjana keuntungan yang lebih dari pelaburan ASB ini.

Bagi pelabur konvensional yang menggunakan wang simpanan sendiri dan melabur secara konsisten atau tidak konsisten setiap bulan, mereka cuma merasakan ianya adalah satu pelaburan yang keuntungannya sedikit berkurangan (Jika dilihat dari rekod). Mereka ini tidak terjejas secara langsung dan berkemungkinan besar akan terus melaburkan wang mereka di ASB. Tindakan duduk dan lihat akan berlaku disini.

Bagi yang baru mencari tempat untuk melaburkan wang mereka, mereka akan mengalami kejutan di mana, "Projected" keuntungan tidak seperti yang diharapkan. Bagi orang melayu di malaysia, ASB adalah lubuk untuk mereka melaburkan wang dan menunggu untuk di keluarkan keuntungan demi perbelanjaan pada awal tahun yang kebiasaannya akan naik mendadak.

Sebagai pemerhati, kita hanya mampu melihat dan memberikan komen dari jauh, memandangkan kita tidak mempunyai kuasa di dalam ASB untuk melaksanakan apa-apa perubahan. Biarlah kebijakan yang ada di dalam pengurusan ASB untuk menentukan kemana halatuju wang pelaburan yang telah pun di amanahkan kepada mereka.

Jika ada salah tadbir di dalam pengurusan pun, hanya mereka yang berada di dalam sahaja yang akan mengetahui apakah yang sedang berlaku. Kita hanya mampu mendoakan mereka yang tidak amanah akan diberikan hidayah dan petunjuk OlehNya. dan perangai yang tidak amanah ini akhirnya akan memakan diri mereka sendiri juga (Terciduk)

wallahuaklam....

-adios-

No comments:

Post a Comment

Teks Opening Moderator Online Webinar "Social Enterpreneurship"

  Bismillahirrahman  Arrahim,  Yang Berusaha,  Ketua Unit Keusahawanan Politeknik Muadzam Shah,  Ketua Jabatan Perdagangan,  Puan Junaida bi...