Monday, 25 April 2016

Tazkirah Peringatan Buat diri

Sebak dengar kisah seorang lelaki yang terlupa isteri dan anak...

Satu hari abang ni ceritakan. Masa dia berjalan. Dia terlanggar seorang di jalan. Tak kenal. Dia minta maaf. Saling bermaafan. Senyum dan dia pergi. Sebelum balik kerja bergurau ketawa dengan kawan-kawan. Tegur jiran-jiran bergurau..

Sampai di rumah sibuk jawab mesej kawan-kawan. Whasap. Lepas tu boss call. Isteri baru nak cerita sesuatu. Terus lari ke luar. Pergi jawab phone. Anak 2 orang datang dan peluk ayah. Terus dia jerit pada anaknya. Ayah tengah cakap dengan boss ayah. Dia tampar seorang anak yang berumur 6 tahun. 

Dua-dua anaknya menangis. Isteri baru nak sambung cerita. Dia kata penat dan terus masuk tidur. Dah 2 hari dia tiada di rumah. Di bilik sibuk tengok hp dunia maya sampai tertidur. Tak peduli isteri dan anak-anak.

Masa tidur dia bermimpi. Ajalnya telah sampai. Dia meninggal dalam tidur. Dia dikafankan. Diuruskan. Kawan-kawan pejabat datang sekejap doakan dan balik. Dia asyik menangis melihat dirinya. Dikubur semua orang dah balik. Yang membuat dia menangis dua anak yang dimarahinya sedang menangis berdoa bersama isterinya. Isterinya bengkak mata. Dia melihat setiap hari isterinya mendoakannya..menangis mendoakannya..

Sehingga berlalu 15 tahun anaknya dah besar masih menceritakan kebaikannya dan mendoakannya. Isteri belum berkahwin lain dan sibuk melihat gambarnya. Merinduinya seorang diri..isterinya penat masak, basuh baju, jemur baju, kemas rumah, hantar anak sekolah, ambil anak sekolah. Kerja seorang diri. Tak peduli orang. Siang malam sibuk kerja dan jaga anak-anak. Didik anak dengan Islam..dia menangis tengok isterinya..

Dia menangis kuat-kuat nak balik semula dalam dunia menyesal. Dia baik dengan semua orang. Tapi kasar dengan isteri dan anak-anak. Hp dan alam maya telah melupakannya. Pekerjaannya telah diganti orang lain..

Dia menangis kuat-kuat memanggil isteri dan anak-anaknya..  makin kuat menangis. Tapi tak boleh buat apa-apa dah..ya Allah..

Bangun dari tidur dia terus peluk isterinya kuat-kuat dan kata abang minta maaf. Maafkan abang sayang. Dia ulang-ulang..menangis  

Mana anak abang. Dia ters berlari ke bilik anaknya dan peluk anaknya. Dia menangis. Anaknya terjaga tanya kenapa ayah. Kamu marah ayah. Ayah minta maaf. Ayah sayang kamu. Kamu tak sayang ayah..anaknya kata saya lagi cinta sayang ayah. Anaknya ciun ayahnya. Rindu sayang ayah..nanti ayah ajar kita hafal surah yer. Ayah ajar kita solat. Ayah bawa kita mandi kolam yer..

Yer anak..apa sahaja..

Semenjak itu ustaz. Bila isteri saya cakap. Saya dengar sepenuhnya. Di rumah saya tutup hp. Masa bersama keluarga saya off phone. Saya letak jauh-jauh. Kerana keluarga lah orang yang menangis dan sentiasa berdoa buat saya...

Ya Allah maafkanlah diriku sebagai ayah. Maafkanlah diriku. Ya Allah laju jantung ni.rindu isteri abang. Rindu anak ayah.... 😊😊 untuk renungan bersama...

Sunday, 24 April 2016

Tazkirah - Mengeluh

MENGELUH.  - Sedikit tazkirah untuk perkongsian: 

 😔 Ketika kita mengeluh: “ishh, aku penat sangat."
 ALLAH menjawab: (وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا) 
“ Dan KAMI jadikan tidurmu utk istirehat (An Naba' : 9) 

😔 Ketika kita mengeluh: “Beratnya dugaan ni, tak sanggup rasanya aku.
" ALLAH menjawab : 
(لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا)
 “ AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupannya.” (Al Baqarah : 286)

 😔 Ketika kita mengeluh :
“Serabutnyaa.
" ALLAH menjawab :
 ( أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)
 “ Hanya dgn mengingatKU hati akan menjadi tenang” (Ar Ra'd : 28) 

😔 Ketika kita mengeluh: “Apa yg aku buat ni semua sia sia.
" ALLAH menjawab : 
(فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ) 
"Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipun, nescaya ia akan melihat balasannya ” 
(Al Zalzalah : 7) 

😔 Ketika kita mengeluh: “ takde sorang pun yang nak tolong aku." ALLAH menjawab: 
(وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ) 
“ Berdoalah (mintalah) kepadaKU, nescaya Aku kabulkan”
 (Al Ghafir : 60) 

😔 Ketika kita mengeluh : “ Aku sedih sangat.” ALLAH menjawab:
( لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ ) 
“ Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita " (At Taubah : 40) 

Jangan banyak mengeluh. ❌😔 Banyakkan bersabar dan teruskan kehidupan ini dengan taqwa dan tawakkal.
Semoga menjadi insan yang bertakwa.
Hadapi dengan tenang.☺
Semoga berjaya.👍
Sentiasa beristiqomah...

Friday, 22 April 2016

Solat subuh.....

☺☺☺😎

Aku berhenti solat Subuh di sebuah surau kampung tepi jln, 
Surau papan bertiang. Aku saf paling belakang sekali tiga org., aku kanan skali. Masa tu pak imam rukuk. Terdengar bunyi motor honda cup baru sampai, kemudian terdengar seseorang tergesa gesa berjalan, terus berdiri sebelah aku, angkat takbir dan terus rukuk ikut imam. Masa imam sujud semua ikut. Tiba2 aku dengar KUK bunyi benda terhantuk kuat sebelah aku...Ya Allah, kata makmum baru sampai tadi. Dia bangun buat sesuatu dan angkat takbir semula terus ikut imam hingga selesai solat. Dia sambung rakaat yg tertinggal. Setelah selesai aku tanya apa dia yg bunyi terantuk tadi? Dia senyum dan berkata lupa nak buka helmet. 😁😁😁 Keras perut aku tahan ketawa.😄😄😄

I love you my dear friend.....



Sunday, 10 April 2016

Rahmat di sebalik musibah

Tulisan ebit liew
Rahmat di sebalik musibah...

Baru ini saya sedang parking di depan rumah ayah mertua. Tiba-tiba ada sebiji kereta depan mata saya di bawa laju-laju dan bergesel dengan kereta saya. Dia terus pergi laju-laju. Saya tengok calar dari depan sampai belakang. Terkejut juga, saya cuma doa Ya Allah pasti ada rahmatmu. Ada kebaikan nak datang ni. Rahmat Allah..

Malam yang sama sedang saya di surau. Ada sebuah kereta budak-budak muda pasang lagu kuat-kuat langgar kereta saya lagi. Bertambah colour pada kereta saya. Saya cepat-cepat solat taubat dan beri sedekah. Ya Allah maafkan saya. Salah saya. Rahmat Allah. Pasti ada rahmat ni..kebaikan nak datang..

Esok pagi semasa nak ke pejabat. Semasa di traffic light ada sebuah kereta laju meluru langgar belakang kereta saya. Sepanjang saya bawa kereta ini kali kedua orang langgar belakang kereta saya. Saya tengok boleh tahan teruk kedua-dua kereta. Saya termenung sekejap sebab bertubi-tubi pulak rasa. Terus sangka pasti ada rahmat besar Allah nak bagi..

Saya kata pada akak pakai sexy tadi. Dia panik dan cuba terangkan. Saya kata akak nak tahu yang sebenarnya? Semua yang berlaku dalam dunia ini telah ditakdirkan Allah. Hari ini dan waktu ini akak langgar belakang kereta saya. Dia terkejut. Saya senyum jer. Buat apa nak marah. Allah dah tulis..

Saya tolong dia uruskan keretanya. Lepas tu dia ambil nombor telefon saya dan tanya saya kerja apa. Saya kata saya buat training motivasi..

Esoknya dia call saya. Dia ajak ke pejabat bincang pasal kursus untuk kakitangan di tempat kerjanya. Dia antara bos utama. Ramai orang presentation. Semua datang dalam team. Pakai hensem dan dengan baju korporat dan atau kot. Saya salah seorang datang. Saya datang seorang jer..tak sempat ajak staf. Saya tempat ceramah saya pakai jubah jer..dia tak kenal saya pun. Tak pernah langsung tahu..diaorang tengok saya atas ke bawah.

Takdir Allah saya dapat 6 siri program teambuilding untuk organisasi tu. 3hari 2malam. Saya belajar satu perkara di sebalik susah dan musibah ada rahmat Allah nak bagi. Rahmat dapat buat dakwah pada sebuah pejabat yang tak pernah ambil training islamic. Sebelum ni katanya semua non muslim punya training. U punya quo paling murah dan saya terkejut bila kereta u teruk tapi u senyum dan kata ini semua takdir Allah. Saya suka bila dapat program di syarikat orang pakai tudung boleh kira dengan jari.. saya yakin dengan Islam kita jadi amanah, hati yang mulia, cekap dan bahagia di hati.

Siapa tahu rupanya Allah simpan kegembiraan disebalik semua kesedihan yang kita lalui. 

Adik beradik kita yang paling nakal akhirnya menjadi anak yang paling baik dan banyak khidmat buat ibubapanya..

Pelajar yang direndahkan dan dipandang rendah tiba-tiba jadi paling berguna buat masyarakat..

Orang yang lambat kahwin dan tiada anak akhirnya paling bahagia dan gembira sampai akhir usia..bercinta sampai syurga. Diberi anak lewat tapi anak daie yang gegarkan dunia dengan kebaikan.

Orang paling gengster akhirnya orang paling banyak menangis depan Allah..

Buat dakwah tapi sentiasa dihina dan direndahkan dan mungkin disalahfahami tetapi tiba-tiba menjadi orang yang kata-katanya diingati dan jadi asbab hidayah. Semua ulama yang soleh dulu pernah masuk penjara kerana kebenaran..

Orang baik-baik tidak dikedepankan supaya mereka diselamatkan dari cinta dan fitnah dunia. Ada orang tidak dikenali di dunia tapi di kenali di sisi penghuni langit.

Kematian orang paling disayangi supaya dia diberi rehat dan Allah ingin kita belajar erti kehidupan agar menjadi lebih bermakna..

Belajarlah melihat disebalik kesusahan ini Allah sediakan rahmat yang besar..

Jika Allah ingin beri kebaikan pada seseorang,Allah mula beri musibah.

Hakikatnya tidak ada orang akan gagal di dunia dan akhirat melainkan orang yang berputus asa dari rahmat Allah. Ubat bagi segalanya sangka baik pada Allah