Sunday, 22 February 2015

Fenomena cuaca panas bakal Melanda Negara

KUALA LUMPUR 21 Feb. – Musim panas ekstrem yang dijangka melanda negara minggu depan boleh memberi tekanan fizikal kepada tubuh badan dan kesihatan manusia termasuk menyebabkan kematian seperti strok haba.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, orang ramai harus mengambil langkah berjaga-jaga kerana cuaca kering dan berpanjangan bukan sahaja memberi kesan kepada ekosistem dan kawasan pertanian, tetapi membahayakan kesihatan.

“Perubahan iklim ini akan menjejaskan sumber bekalan air yang selamat lalu meningkatkan kes-kes bawaan air dan makanan serta cirit-birit. Penyakit berkaitan sistem pernafasan dan kardiovaskular juga meningkat.

“Kes penyakit denggi pula akan meningkat kerana masyarakat menyimpan air di dalam bekas simpanan yang tidak ditutup malah cuaca panas juga merangsang pembiakan nyamuk dan replikasi virus dalam nyamuk,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan tentang negara ini dijangka bakal berdepan cuacfca panas melampau bermula minggu depan sehingga awal April ini berikutan fenomena Ekuinoks yang menyebabkan matahari berada tepat di atas garisan khatulistiwa.

Tambah Dr. Noor Hisham, semua orang berisiko menjadi mangsa cuaca panas tetapi terdapat kumpulan yang lebih cenderung terkesan akibat perubahan iklim tersebut.

“Mereka yang terbabit dengan kegiatan aktiviti fizikal di luar seperti buruh, peladang, ahli sukan, tentera, polis dan lain-lain lebih berisiko kerana mereka terdedah kepada cuaca panas.

“Orang dewasa berusia 40 tahun ke atas mempunyai risiko 10 kali ganda berbanding mereka yang lebih muda. Kanak-kanak berusia lima tahun, penghidap penyakit sistem pernafasan, darah tinggi, jantung, kencing manis dan kelenjar tiroid juga antara kumpulan yang berisiko tinggi,” katanya.

Sementara itu, pakar kesihatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Prof. Dr. Jegan Thanabalan berkata, cuaca panas melampau juga boleh menyebabkan strok haba yang boleh membawa maut khususnya kepada kanak-kanak dan orang tua.

“Masalah kekurangan air dalam badan adalah yang paling bahaya semasa cuaca kering dan panas kerana perubahan kandungan garam galian dalam badan boleh menyebabkan strok haba berlaku.

“Minum banyak air suam, air isotonik dan hadkan aktiviti luar yang terdedah kepada cuaca panas terik,” katanya.

- See more at: http:/o/m.utusan.com.my/sains-teknologi/alam-sekitar/panas-ekstrem-melanda-negara-boleh-bawa-maut-1.62093#sthash.svL6DzRm.dpuf

Syukur

Nice story (copy paste)


Abang, kita pergi kedai hiasan dalaman rumah, boleh?"

Isteri memandangku penuh pengharapan. Aku senyum kelat. Mengangguk tidak. Menggeleng tidak.

Tapi, dia dah pergi bersiap. Tak sempat aku berikan jawapan. 

Dia tak tahu, dah 3 bulan gajiku tak berbayar. Entah apa masalahnya dengan syarikat tempat kerjaku. Masalah kemelesetan ekonomi agaknya. Aku bukannya kerja tetap pun situ. Ambil upah kontrak saja. Kerja aku, pikul simen, bawa paip besar-besar tu ke rumah-rumah. Kadang-kadang, aku jadi buruh binaan sandaran. Semua kerja berat, aku buat.

Bukan demi perut aku. Tapi, demi keluarga kecil aku ini. Anak baru dua orang. Dekat 10 tahun dah aku nikah. Isteri tak kerja. Suri rumah sepenuh masa.

Rumah ni pun rumah pusaka arwah nenek isteri. Duduk menumpang di tanah famili. Aku harta apa pun tiada. Harapkan kereta Proton Saga first model tu saja. Tu pun dah nak roboh kalau bawa lebih 100 km/j.

"Jom."

Anak-anak pun dah siap. Isteriku senyum manja.

Kami ke kedai pameran perabot dan hiasan dalaman yang besar dekat area sini. Ada ekspo rupanya. 

Aku tengok isteriku dan anak-anak happy sangat. Pergi dari satu pameran ke satu pameran. Dari satu galeri ke satu galeri. Display ke display. Dari pameran ruang tamu ke ruangan dapur. 

Aku tengok dan tanya harga. 

"Ribu. Belas ribu. Puluh ribu."

Isteriku pimpin tanganku dan anak-anak. Sepanjang pameran, dia senyum saja. Hairannya, tak pula dia suruh aku beli. 

Sampai di ruangan galeri dapur, dia berhenti lama. Aku tahu, dia mengimpikan dapur luas seperti itu. Ada kabinet, lengkap dengan ketuhar, dapur masak dan hood. Barangan dapur serba lengkap. Wanita mana yang tidak suka?

Dia memegang erat sedikit genggaman tanganku. Aku tahu, dia mahu.

"Abang, jom. Kita balik. Dah puas tengok."

Aku terkebil-kebil. Menuruti saja langkahnya ke kereta uzurku. 

Dalam kereta, isteriku tak lepaskan tanganku. Aku sengaja bertanya,

"Awak nak dapur macam tadi, ya?"

Dia jawab,

"Nak sangat. Tapi..."

Aku mencelah.

"Tapi?"

Dia meletakkan kepalanya di bahuku.

"Tapi, biarlah. Syukur dengan dapur rumah kita. Syukur dapat makan dan minum apa adanya. Bukan dapur yang saya ingini, tapi abang dan anak-anak ada di sisi. Masa makan, ceria dan gelak sekali. Gurau senda dengan famili. Meja kecil, senang nak capai dan hulur lauk. Senang nak suap suami dan anak-anak makan. Dapur yang bahagia."

Aku terdiam. Senyum paksa.

"Abang tahu impian awak.."

Isteriku cepat-cepat genggam erat lagi. Kali ini lenganku jadi mangsa.

"Abang jangan fikir macam-macam. Saya ajak abang datang sini, supaya keinginan mata saya untuk lihat semua tadi, pudar setelah dah lihat. Tak terbayang-bayang dah. Tengok dan lupakan.

Menyintai kan tidak bermakna memiliki. Suka, tak bermakna nak beli. 

Semua barangan mewah tadi, dari ruang tamu sampai ke dapur, dari pagar rumah sampailah rumah mewah, saya impikan abang dan anak-anak ada bersama dalam rumah tu dengan kelengkapan tu semua.

Indah sangat ada segalanya. Bahagia sangat. 

Tapi saya bayangkan bukan indah di dunia, bang. Saya bayangkan mahligai di Syurga ada lebih dari semua tadi. Segalanya ada belaka. 

Apa guna jika ada semuanya, tapi abang dan anak-anak tidak turut serta? Itu bukan bahagia maknanya pada saya.

Abang, susah kita sekarang, semua yang kita lalui sekarang ini adalah harga yang sedang kita bayar untuk mahligai di akhirat kelak. Makin kita sabar dan tenang lalui pahit-maung, suka duka masih bersama, insya-Allah.

Syurga jadi milik kita jua.

Bang, 'syurga' bagi setiap orang tidak sama. Ada orang makan kek yang harga mahal barulah dia terasa bahagia. 

Tapi, saya dan anak-anak, makan biskut tawar pun sudah terasa nikmat bahagianya.

Abang, anak-anak. Syurga saya."

Aku terkesima dengan kata-kata isteriku. Berhenti seketika di bahu jalan. Aku cakap dengan dia nak check tayar. Macam tak sedap saja drive. Padahal, aku tunduk tengok tayar, nangis sendirian.

Masuk balik kereta. Senyum. 

"Depan sana ada air jambu asam boi. Semua nak tak?"

Isteri dan anak-anak serentak jawab,

"Nak!~~"
👍👍👍
Berbahagialah mereka yang memiliki isteri yang solehah! 💖

Saturday, 21 February 2015

Kisah 3 kura kura

Pada suatu hari, ada 3 ekor kekura (kura-kura) hendak pergi berkelah
bersama-sama. Kekura pertama membawa makanan, kekura kedua membawa
minuman, sedangkan kekura ketiga tidak membawa apa-apa pun.
Di dalam perjalanan tiba-tiba hujan pun turun dengan lebatnya,
sehingga mereka tidak boleh meneruskan perjalanan. Kemudian timbul
perbualan di antara mereka.

Kekura I: "Ermmm..... salah seekor daripada kita mesti balik untuk
amik payung. Siapa yang nak pergi ni?"

Kekura II dan I saling pandang memandang, dan sepakat menuding Kekura III.

Kekura III: "Tak nak lah. Aku jalan lambat dan nanti aku nak sampai
sini lagilah terlambat. Pasti korang akan bedal makanan ni semua."
Kekura I & II: Taklah. "Kita orang tunggu sampai engkau datang."
Kekura III: "Betul??? Kalau aku lambat 1 jam?"
Kekura I & II: "Kita orang akan tetap tunggu."
Kekura III: "Kalau 3 jam?"
Kekura I & II: "Kita orang akan tetap tunggu."
Kekura III: "Kalau 1 hari?"
Kekura I & II: "Kita orang akan tetap tunggu."
Kekura III: "3 hari?"
Kekura I & II: "Kita orang akan tetap tunggu."
Kekura III: "5 hari?"
Kekura I & II: "Kita orang akan tetap tunggu."
Kekura III: "1 minggu?"
Kura I & II: "Kita orang akan tetap tunggu."
Kekura III: "2 minggu?"
Kekura I & II: "Kita orang akan tetap tunggu. Engkau pergi je lah."

Dengan berat hati, akhirnya Kekura III pun berangkat. Kekura I & II
menunggu dengan setia. Sehari, dua hari dan seminggu telah berlalu.
Kekura III tidak juga balik. Setelah dua minggu berlalu, Kekura I & II 
sudah tidak dapat menahan lapar.

Kekura I : "Aku dah tak tahan lapar ni. Kita makan je lah."
Kekura II: "Aku pun dah nak pengsan ni. Jom kite habiskan makanan ni."

Tiba-tiba Kekura III muncul dari semak dan berseru "Hoi! Nasib baik
aku belum pergi lagi. Kalau tak, pasti engkau orang habiskan makanan
ni kan? kan?!!!"

Thursday, 12 February 2015

Wow!!!!!

KISAH DAN TELADAN.....

Kisah benar yang menarik
Seorang mak cik telah pergi ke kaunter bank untuk mengeluarkan wang sebanyak RM 500. Tetapi kemudiannya kerani di kaunter bank itu telah melontarkan kad dengan lagak yang kurang ajar kepada mak cik itu sambil berkata "kalau nak keluarkan duit kurang daripada RM5000 sila keluarkan di ATM. Kami tiada masa untuk keluarkan wang yang sedikit."

Kemudian, mak cik itu mengambil kad itu semula dan menyerahkannya kepada kerani tersebut dan berkata "Kalau macam tu keluarkan sahaja semua yang ada di dalam akaun ini."

Kerani bank itu sangat terkejut apabila mendapati di dalam akaun mak cik itu terdapat sejumlah RM 20 JUTA.

Dengan lemah lembut &  penuh santun, kerani bank menyatakan mereka tidak dapat menyediakan wang sebanyak itu. Jika mahu pengeluaran sebanyak itu, perlulah membuat temujanji.

mak cik itu kemudiannya bertanya tentang jumlah yang boleh dikeluarkan secara serta merta pada hari tersebut. Lalu kerani bank menjawab dengan amat sopan. Jumlah yang boleh dikeluarkan ialah RM 300, 000 sahaja.

mak cik itu menjawab "kalau begitu saya mahu keluarkan RM300,000 SEKARANG!!"

Dengan susah payah kerani bank mengira dan menyerahkan kepada mak cik  itu. Setelah mengambil duit itu, mak cik menyerahkan semula duit sebanyak RM299, 500 kepada kerani tersebut dan berkata, "Saya hanya memerlukan RM500 sahaja. Sila simpan semula semua duit saya ke dalam akaun saya.......

Moral of the story :
cari mak cik tu (mungkin janda)..
😆😆😆😆

Saturday, 7 February 2015

Derama Laki bini.....

Korang mcm ni ke? 😜😝😛

Drama 1

Laki telefon,

Laki : Yang oii, Abang kat kedai mamak ni. Awak nak pesan apa-apa?
Bini : Tak mau bang, bini awak diet.

Laki pun balik rumah, goyang tangan tak beli apa-apa. Sampai rumah, tengok bini tarik muka moncong macam cencorot. Siap majuk-majuk. Lari tidur bilik sebelah.

Bila laki tanya balik,
Laki : Kan tadi awak yang tak mau pesan apa-apa yang oiii.
Bini : Memangla orang kata tak mau apa-apa. Tapi belikan jer la apa-apa. Kalau abang beli apa-apa kita makan jerrr.
Laki : Eh, bini aku ni. Yang mana satu ni?

Drama 2

Laki telefon bini,

Laki : Petang ni awak nak masak apa Yang?
Bini : Alaaahhh. Hari-hari kena masak, penatlah bang! Balik kerja ni Abang makan siap-siaplah

Laki pon, balik kerja singgah kedai mamak tibai nasik beriyani kari kamben baekk punya. Sampai umah, sendawa bau kamben. Tiba-tiba. Bini jerit panggil suh makan!

Bini : Bang, bini awak masak sambal tumis petai, sama sup ayam, sama telur bistik, sama ayam goreng kunyit. Jom makan!!
Si laki terkulat-kulat pandang makanan penuh satu meja, sedangkan perut dia dah senak, penuh dengan kamben!
Merajuk lagiii. Tido bilik sebelah lagi!!

Laki : Yang, awak ni ada kecelaruan mental ke halusinasi nih?

Drama 3

Bini : Abang ni, kalo dok umah asek sepah umah jerlah! Bini abang penat tau nak kemas umah semedang, awat abang tak kuar pi mancing ker. Pi main bola ke. Pegilah! Pegilah! Saya nak rilek-rilek dgn budak-budak nih

Si laki punyala seronok weeiii. Dan-dan bangun pi tukar baju, capai talipon, capai kunci keta. Bila dah siap, kuar bilik. Tengok hanak bini dah siap-siap pakai baju lawa.

Bini : Bangggg, bini awak sama hanak-hanak ikut awak eh?

Drama 4

Bini : Bang, ujung minggu ni balik kampung nak?
Laki : Abang keja lah yang
Bini : Abang hantar bini abang dengan hanak-hanak dah la bang, pastu abang balik la KL balik
Lepas dah hantar hanak bini balik Parit Buntaq, 

Esoknya, laki pon start keta. Nak balik KL. Baru sampai Taiping, talipon berbunyi. Bini dia talipon.
Bini : Abang bila nak balik ambik kitorang bang?

Drama 5

Bini : Abang ni asyik tengok tibi jer dari semalam tau. Abang tak kesian bini abang ker. Dah kelupas-kelupas kulit jari tau.  Asik basuh kain jer. Abang tulungla lipat banjaran Himalaya dalam bilik rahsia tu bang.

Laki pon, dengan muka rebel. Masuk bilik rahsia. Lipat kain. Sekali, bini masuk bilik nak usha line. Tetiba jer kena petir plak.

Bini : Apa awak lipat kain macam ni banggg? Kenapa sudut kanan tak align dengan sudut kiri nih? Kenapa kolar baju ni awak lipat ke dalam? Kenapa spender ni awak lipat tiga? Kenapa? Kenapa? Kenapa?

Drama 6

Bini : Nah hambik anak ni bang. Pakaikan pampers, pakaikan baju. Bini abang nak mandikan hanak yang sorang lagi.

Laki : Nak bagi pakai baju mana ni Yang?

Bini : Alah abang ni  kan baju anak ada 8 bakul tu. Pakaikan jerlah baju mana-mana pon. Bukan ada orang nk tengok ponnn.

Bila bini tengok, anak dah siap pakai baju.

Bini : Apa pesen baju abang bagi budak ni pakai bangggg! Apsal seluar kunin, tapi baju kaler merah? kalau orang tengok, nanti orang ingat anak kita sami ha.

 drama 7
Laki :Nak mkn apa?
Bini : ikut suka la
Laki : mkn kat mak uda la
Bini : x nak la x reti nak mkn apa
Laki : mkn kt kak wok
Bini : santan kuah k wok tu pekat la
Laki : abis tu nak mkn kt mana?
Bini : ikut abg la abg yg bwk keta
 
Kesian lelaki. Alahaii. hahaha 😆😆😆

Wednesday, 4 February 2015

Suka Suka ajer......

Samy Vellu akhirnya dan rasminya meletakkan jawatan presiden MIC yang paling lama dipegang sepanjang hayatnya, iaitu h ampir 31 tahun.Malaysian Insider ada ceritanya, di sini.Berterus terang, saya akan merinduinya terutamanya kenyataan- kenyataan lawaknya yang dibuat sepanjang tahun. Seperti Perdana Menteri kita sebut dalam persidangan BN 2010, “Kita akan rindu pada Samy Vellu kerana beliau menambah banyak warna,kadang- kadang terlalu banyak warna”. Oleh itu, sebagai penghargaan, saya hanya ingin berkongsi kenyataan kenyataan terkenal yang hanya dibuat oleh hanya seorang, Samy Vellu.

1. Samy Velu menyebut berkenaan Pos Laju:
"kita mahu meningkatkan sistem pos kalu bule Hari ni pos, semalam sudah sampai"

2. Dalam berita TV apabila beliau cuba untuk memberitahu dia berasa amat malu:
"Ini prekara sangat memalukan saya dan kemaluan saya sangat-sangat la besar"

3. Samy berkata dalam salah satu ceramah:
"Kita akan bina satu jambatan wuntuk worang2 kampong di sini." Kemudian seorang pakcik bertanya, "Datuk, sini takde sungai, buat apa bina jambatan?" Dan kemudian Samy dengan megahnya menjawab, "Kalao takde sungai, kita bina sungai”

4. Kenyataan paling digemari oleh Samy dalam berita abad ini:
"Toll naik sikit, banyak marah saya. You worang ingat semua ini toll saya punyer bapah punya kah!”

5. Ketika krisis air:
"Semua worang diminta jangan membuang aiyerr!"

6. Berkenaan masalah sosial:
"Worang2 muda sekarang banyak suka hisap dade"

7. Ketika program derma darah di Sungai Siput:
"Marilah kita semua menderma dare"

8. Ucapan selamat datang dalam kebanyakan majlis beliau:
"Selamat datang saudara-mara semua" (Ia sepatutnya  “saudara-saudari” )

9. Ketika isu Al Arqam hangat diperkatakan, beliau berkata dalam satu sidang akhbar:
"Saya gumbira bahawa didapati tiada pemuda MIC terlibat dalam kes Arqam" 

Disaat  Pas mnfkafirkan Umno....apa ini orng Pas...smua org kafir...saya pun dia kata kafir.....

10. Di satu majlis pembukaan sebuah bangunan baru:
"Mempersilakan Datin Paduka Rafidah Aziz naik dari pentas wuntuk membuka kain"

Dan tentunya yang paling kelakar di dunia sepanjang zaman ialah:

"Kita akan bina roket pigi matahari." Salah seorang wartawan berkata, "Tapi Datuk, matahari terlalu panas untuk didekati." Samy menjawab, "Itu tade masalah. Ki ta hantar waktu malam"

"kita rasa sangat bersyukur karina angkasawan kita setelah sapuloh hari meninggalkan dunia akhirnya selamat dikebumi"

Itu saja setakat ini.Anugerah insan paling kelakar di dunia dimenangi oleh Samy Vellu.
Bagi mereka yang hari nya stressful.. hehehe copy paste.
Sesiapa yg ada strrss hari ini sila baca ini. Pasti akan turun stress anda.
No Ministers like DSV now.

Sunday, 1 February 2015

Berjaya kah Kita ???

Baca la..sedih

Dulu masa saya kecik-kecik, saya selalu dapat no 1 dalam kelas tadika dan sekolah rendah... 




Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....




Dulu saya dapat 5A UPSR...




Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....




Dulu saya dapat tawaran masuk MRSM...




Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya...




Dulu saya dapat 8A dalam PMR...




Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....




Dulu saya dapat tawaran buat kursus medic kat Indonesia...




Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....




Tapi bila saya buang semua keduniaan itu dan berikrar untuk turut berjuang menjadi kebanggaan Rasulullah, saya bawa beg dan merantau ke seluruh dunia, saya berhenti di Afrika untuk belajar ilmu agama, dan balik ke Malaysia dengan kesan-kesan Sunnah Rasulullah di badan saya...




Semua orang mencemuh dan memandang rendah kepada saya....




"Ada ke patut budak lulusan MRSM masuk pondok? Dah la sijil tak diiktiraf, belajar jauh-jauh sampai Afrika pulak tu? Nanti nak makan apa? Bodohnya... Memalukan mak bapak, peluang besar jadi orang besar dilepaskan pulak..."




Kata mereka....




Tapi...




Pada suatu Subuh...




Saya pergi ke masjid bersama ibu saya di mana saya merupakan imam di masjid itu...




Saya bacakan surah Abasa...




Dan sebak ketika sampai ayat:




Yaumayafirrul mar'umin akhih.....




Wa ummihi...wa Abih....




Selesai solat, semasa perjalanan pulang...




Ibu bertanya kenapa saya sebak ketika sampai di ayat itu?




Saya jelaskan....




Ayat itu menceritakan tentang huru hara mahsyar sehinggakan seorang insan itu akan lari daripada saudaranya...




Ibunya...




Ayahnya....




Isterinya...




Anak-anaknya...




Saya katakan...




Di dunia ini, bila kita jadi kaya, orang puji kononnya kita berjaya...




Bila kita gunakan dunia untuk mengejar akhirat, orang akan kata kita gila...




Sedangkan di mahsyar nanti, semua "kata-kata orang" tu langsung tak
bernilai kerana ibu, bapa, anak, isteri, saudara yang di dunia ni sangat rapat dengan kita pun, kelak di mahsyar mereka akan saling melarikan diri daripada berjumpa kerana takut dituntut......




Maka saya sebak kerana saya risaukan apa keadaan saya di mahsyar kelak...




Pujian orang ramai selama berbelas-belas tahun tu langsung tak bagi manfaat pada saya...




Kejian selama bertahun-tahun kerana mengorbankan dunia demi agama juga  tak bagi mudarat pada saya...




Lalu kenapa manusia masih mengejar pujian orang ramai dan takut dengan celaan mereka?




Ibu sekali lagi memeluk saya, tersenyum sambil menangis dan berkata....




"Sejuk perut mama dapat anak macam bangcik..."




Maka itulah kali pertama dalam hidupku saya berasa sangat gembira akan "pujian" ibuku...




Pelbagai pencapaian demi pencapaian yang saya dapat DULU, saya tidak pernah merasa gembira seperti ini walaupun dulu juga saya dipeluk cium ibu dan dipuji....




Wahai hamba Allah...




Apa sebenarnya yang kalian kejar?




Apa pula sebenarnya yang kejar kalian?




Mengapa kalian masih mengejar pujian sia-sia manusia...




Sedangkan malaikat maut pula tidak pernah lelah siang malam mengejar kalian?




Wahai  saudaraku...




Apakah kalian sedar nafas kalian hanya berbaki beberapa lagi?




Sebelum lubang kubur kalian akan digali?




Apa yang aku dan kalian ada.. untuk Allah dan Rasul bangga?




*self-reminder*
Masalah KITA yg masih bernyawa ni....dah ambik bekal kah belum...atau masih leka dengan mainan2 sekeliling kita.....

Bak kata kalam saiyidina Ali r.a...."Hidup di dunia ini ramai yg terlena, akhirat nanti baru terjaga."

Jangan kita masuk dalam golongan yg "ramai" tu....sebab yg ramai tu kononnya 'normallah' di akhir zaman ni...

Masuklah dlm golongan yg sedikit...sbb yg sedikit itu akan masuk syurga...selama2nya...
"pesanan utk KITA...saya sekali yg banyak dosa ni"

sgt memberi keinsafan
  
Sebarknlah, x perlu nk sebar ke 20 org,40 org mahupn 100 org.

Sebar je seikhlas
hati demi secubit keinsafan diri.
 Semakin hampir kita ke Alam barzakh
Peringatan utk diri sy juga dan sahabat semua....
Bacalah dengan hati yang lapang.. :

Sesibuk kita di pagi hari..
Dengan pelbagai urusan kehidupan kita..
Yang mencari nafkah..
Menguruskan keluarga..
Menguruskan anak-anak..

Renungi wajah anak-anak kita..
Siapa dari kalangan mereka yang akan menguruskan kita..?

Bila kita dah uzur dan tua..
Bila kita tak mampu mandi sendiri..
Siapakah yang sudi memandikan tubuh kita nanti..?

Bila kita tidak lagi mampu ke tandas..
Siapa yang sudi mencemarkan tangannya dalam memuliakan kita nanti..?

Bila kita tak mampu menyuapkan makan ke mulut sendiri..

Siapakah yang akan bermanja-manja memberi suapan sepenuh hati..?

Di saat kita sakit sakit tak kunjung henti..
Siapakah dari anak-anak kita yang sudi berkhidmat membawa kita ke hospital & klinik hari demi hari..?

Dan..
Di saat kita berhenti menghela nafas yang terakhir..
Siapakah yang arif dalam adab menguruskan kematian kita nanti..?

Siapakah yang bersungguh memandikan jenazah kita nanti..?

Siapakah yang akan menjadi imam bagi solat jenazah kita nanti..?

Siapakah yang akan mengusung keranda kita ke liang lahad kita nanti..?

Siapakah yang turun ke liang lahad menyambut jenazah kita, serta merebahkan tubuh ini dengan penuh berlemah lembut dan penuh rasa kasih di hati..?
 
Siapakah yang terus menerus mendoakan kita saat kita sunyi di dalam kubur nanti..?

Siapakah dari anak-anak kita yang menjemput orang-orang 'alim dan soleh ke rumah mereka untuk majlis-majlis mendoakan kita yang sedang terbaring di dalam kubur..

Siapakah dari kalangan anak-anak kita yang menjadi bekalan sebagai cahaya untuk kita di dalam kubur dan di Padang Mahsyar nanti..?

Atau mereka yang menjadi punca kita terseksa diazab di dalam kubur dan di Padang Mahsyar nanti..?

Pandanglah wajah anak-anak kita..
Siapakah mereka buat kita di 'sana'nanti..

Dan sepertimana harapan kita buat anak-anak kita, maka jadilah kita seperti  harapan yang indah buat kedua orang tua kita yang mulia..



Andai kita mampu meluangkan masa seharian lamanya di WhatsApp, untuk sebarkan mesej ini tak sampai beberapa saat pun.. Maka sebarkanlah, moga menjadi saham buat kita di akhirat nanti..

بارك الله فيكم..

Muhasabah diri Lagi....

Sedikit Tazkirah 
Utk perkongsian:(pembakar semangat)
😔  Ketika kita mengeluh: 
“eeeiii, aku penat sangat..."
ALLAH menjawab:
(وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا)
“ Dan KAMI jadikan tidurmu utk istirehat (An Naba' : 9) 
😔  Ketika kita mengeluh: 
“Beratnya dugaan ni, tak sanggup rasanya aku..."
ALLAH menjawab : 
(لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا)
“ AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupan”
(Al Baqarah : 286)
😔  Ketika kita mengeluh : “Serabutnyaa..."
ALLAH menjawab : 
( أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)
“ Hanya dgn mengingatku hati akan menjadi tenang”
(Ar Ra'd : 28) 
😔  Ketika kita mengeluh: 
“Apa yg aku buat ni semua sia-sia..."
ALLAH menjawab : 
(فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ)
"Siapa yg mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipun, nescaya ia akan melihat balasannya ”
(Al Zalzalah : 7)
😔  Ketika kita mengeluh:
“ tak dak sorang pun yg nak tolong aku..."
ALLAH menjawab: 
(وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ)
“ Berdoalah (mintalah) kepadaKU, nescaya Aku kabulkan” (Al Ghafir : 60)
😔  Ketika kita mengeluh : 
“ Aku sedihh sangat...”
ALLAH menjawab:
ِ ( لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ )
“ Jgnlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita "   (At Taubah : 40)
Jgn byk mengeluh.. ❌😔  Banyakkan bersabar dan teruskan kehidupan ini , dgn taqwa...
Moga-moga Kita Menjadi Insan Yang Bertakwa ^^
Kusalin, kutampal, lalu kupanjangkan kepada kalian

Airmata

Meh kita nangis sesama.....



Bingkisan akhir seorang anak lukemia berusia 13 tahun

Ibu, 
akak nak mintak maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki atas dosa dosa akak pada ibu sepanjang 13tahun ibu jaga akak..

Maafkan akak sebab byk menyusahkan ibu untuk menjaga dan melayan kerenah akak yg sakit ni.Akak mintak maaf sebab akak dah tak boleh nak jaga adik adik-Ilham dgn syukri macam akak yg lain..nanti akak mesti rindukan adik adik.

Ibu,
Akak rasa akak dah tak larat lagi..akak rasa sakit sangat bila buat kimo tu..mata akak dah tak nampak nak tgk mata redup ibu lagi..badan akak dah rasa panas dan pedih sangat.

Ibu,
Akak dah rasakan yg tuhan dah nak ambik akak dari ibu...akak takutlah ibu, takut sgt sgt sebab sejak ibu lahirkan akak ibu tak pernah tinggalkan akak sorang sorang..akak takut..betul ke kalau kita mati nanti ibu kena tinggalkan akak sorang sorang dekat kubur tu?.ibu kena tanam akak ke?

Ibu ,
Kalau akak dah mati boleh ke kalau ibu tak tanam akak dan tinggalkan akak dekat kubur tu sorang sorang..
Lagi satu ibu tolong pesan kat ayah, akak jugak nak ucap terima kasih pada dia sebab akak tetap anak dia walaupun ayah tak pernah nak jenguk kita sekeluarga lagi..lepas ayah kahwin lain dgn makcik. Tlg pesan kat ayah akak mintak maaf jugak sebab akak byk menyusahkan ayah sebab akak sakit.

Ibu,
Tlg pesan pada kawan skolah akak..sakinah dgn asyikin ..klu akak dah mati nanti jgn sedih tau, suruh diorang belajar rajin rajin jadi ustazah macam yang diorang cita cita tu supaya diorang boleh doakan yang baik baik untuk akak nanti..

Ibu,
Tolong jaga dan besarkan adik adik , Ilham dgn syukri baik baik  sampai diorg berjaya dan sentiasa bela ibu dan ingat berdoa untuk akak bila akak takder nanti tau.

Ibu , surat akak ni ibu simpan baik baik sebab akak takut nanti ibu lupa pada akak bila akak dah mati nanti..nanti akak sedih sangat.

Tapi ibu jangan sedih sedih tau sebab ibu cakap kalau kita mati Allah jaga kita kat sana, dan akak akan tunggu ibu dan adik adik kat rumah Allah sampai ibu dan adik adik datang yer..kita boleh berkumpul sekeluarga balik sama dengan ayah sekali yer.

Ibu, akak dah tak larat..akak nak tidur dan rehat dulu..tapi akak takut nanti akak dah tak bangun lagi nak rasa ibu belai rambut akak yg dah botak ni dan lap badan akak lagi macam pagi pagi sebelum ni..

Sebelum akak nak tidur ni akak nak berdoa pada Allah , mintak Allah ambik akak malam ni dengan pelan pelan takut nanti akak rasa sakit sebab akak pernah dengar kalau Allah nak ambik nyawa kita , kita akan rasa sakit sangat..betul ke ibu?

Akak jugak nak mintak doa supaya ibu dan adik adik sentiasa bahagia dan jgn sekalipun lupakan akak yer.

Ibu,
Maafkan akak lagi..akak dah tak boleh nak jaga ibu lagi bila akak besar nanti sebab akak dah tak boleh nak besar lagi ..umur akak sampai takat ni jer..Allah dah nak datang ambik akak..akak dah mungkir janji dengan ibu, sebab akak kata bila akak besar akak nak belikan ibu kereta besar dan rumah besar yg ada swimming pool..

Selamat malam ibu..dan selamat tinggal ibu dan adik adik kalau akak dah tak bangun lagi esok pagi..

Akak sedih sangat nak tinggalkan ibu ni....tapi akak dah tak kuat ibu...


Ibu..................
Assalamualaikum.


Nurul Fatihah Kamarudin - hospital kuantan


#adik nurul telah kembali kerahmatullah pada jam 2.50pagi keesokkannya seperti yang dia jangkakan dan surat ini dijumpai ibunya dalam lipatan selimut arwah  -
Al-fatihah

Tazkirah - Renungan Bersama

MALAM PERTAMA ~
SETELAH DIKUBURKAN,

PEMBUSUKAN BERMULA PADA
BHGN PERUT & KEMALUAN..

SUBHANALLAH, PERUT & KEMALUAN ADALAH 2 HAL
TERPENTING YG ANAK CUCU ADAM SALING BERGULAT &
MENJAGANYA DI DUNIA..

SETELAH ITU, 

JASAD AKAN MULA BERUBAH MENJADI HIJAU
KEHITAMAN..

SETELAH BERBAGAI SOLEKAN & ALAT2 KECANTIKAN
SEMASA HAYAT DI DUNIA,

SETELAH MENINGGAL DUNIA,
MANUSIA HANYA AKAN MEMILIKI 1 WARNA SHJ..

MALAM KEDUA ~
ANGGOTA2 TUBUH YG LAIN SEPERTI LIMPA, HATI & PARU2
AKAN MULA MEMBUSUK..

HARI KETIGA ~
ANGGOTA2 TUBUH MULA MENGELUARKAN BAU YG
BUSUK..

SETELAH SEMINGGU ~
WAJAH & MATA MULA MEMBENGKAK..

SETELAH 10 HARI ~
TETAP TERJADI PEMBUSUKAN PADA PADA ANGGOTA2
TUBUH..

SETELAH 2 MINGGU ~
RAMBUT MULAI GUGUR..
LALAT HIJAU MULAI MENCIUM BAU BUSUK DARI JARAK 5
KM & ULAT2 PUN MULA MENUTUPI SELURUH TUBUH..

SETELAH 6 BULAN ~
SEMUA ANGGOTA TELAH TIADA..

YG TINGGAL CUMA TULANG RANGKA SHJ..

SETELAH 25 TAHUN ~
RANGKA TUBUH INI AKAN BERUBAH MENJADI SEMACAM
BIJI & DI DLM BIJI TERSEBUT, ANDA AKAN MENEMUKAN 1
TULANG YG SGT KECIL YG DIPANGGIL ‘AJBUDZ
DZANAB’ (TULANG EKOR)..

DARI TULANG INILAH KITA AKAN DIBANGKITKAN OLEH
ALLAH SWT PADA HARI KIAMAT..

SAHABAT2 YG DIRAHMATI ALLAH, INILAH TUBUH YG
SELAMA INI KITA JAGA..

INILAH TUBUH YANG KITA BERBUAT MAKSIAT KPD ALLAH

DGN NYA..

OLEH KERANA ITU, JGN BIARKAN UMUR & JASAD KITA DLM
KEADAAN SIA2..

JANJI ALLAH ADALAH BENAR..

YA ALLAH, TETAPKANLAH HATI KAMI DI ATAS AGAMA-
MU..

YA ALLAH, JADIKANLAH KUBURAN KAMI SEBAGAI 1
TAMAN DARI TAMAN2 SYURGA & JANGAN JADIKAN IANYA
SEBAGAI 1 LUBANG DARI LUBANG2 API NERAKA...

AAMIIN... ..

AKU BERDOA..

YA ﺍَﻟﻠّﻪُ :
MULIAKANLAH DIRIKU DAN ORG YANG MENGHANTAR
PESANAN INI

LAPANGKANLAH HATIKU DAN HATINYA

BAHAGIAKANLAH KELUARGAKU DAN KELUARGANYA, 

DAN

LUASKANLAH REZEKIKU DAN REZEKINYA SELUAS ENGKAU CIPTAKAN

MUDAHKAN SEGALA URUSANKU DAN URUSANNYA

KABULKANLAH CITA-CITAKU & CITA-CITANYA

JAUHKAN KAMI DARI SEGALA PENYAKIT, FITNAH,
PRASANGKA KEJI, BERKATA KASAR, DAN

JAUHKAN KAMI DARI SEGALA MUSIBAH

SERTA TERIMALAH. SEMUA AMAL IBADAH KU DAN
AMAL IBADAHNYA, 

DAN

KELAK JADIKANLAH DIRIKU DAN DIRI DIA SEBAGAI
PENGHUNI SURGA-MU.

ﺁﻣِّﻴْﻦَ ﻳﺎ ﺭَﺏَّ ﺍﻟْﻌَﺎﻟَﻤِﻴْﻦ

KIRIM KEPADA SEMUA ORANG DALAM CONTACT.

KITA AKAN SALING MENDOAKAN ANTARA SATU SAMA LAIN, DAN
MUDAH²AN DOA KITA DIKABULKAN.

 ﺁﻣِﻴّﻦْ ... ﺁﻣِﻴّﻦْ ... ﻳَﺎ ﺭَ
ﺏَّ ﺍﻟﻌَـــﺎﻟَﻤِﻴْﻦ . .............................................
.......................................................
........................................... NASIHAT KUBUR:

AKU ADALAH TEMPAT YG PALING GELAP DI ANTARA YG GELAP, MAKA TERANGILAH AKU DENGAN TAHAJUD..

AKU ADALAH TEMPAT YANG PALING SEMPIT, MAKA
LUASKANLAH AKU DENGAN SILATURAHIM

AKU ADALAH TEMPAT YANG PALING SEPI MAKA
RAMAIKANLAH AKU DENGAN PERBANYAK BACA AL-QUR'AN

AKU ADALAH TEMPATNYA BINATANG2 YANG MENJIJIKAN
MAKA RACUNILAH IA DENGAN AMAL SEDEKAH

AKU YG MENYEPITMU HINGGA HANCUR BILA MANA TIDAK SOLAT BEBASKAN SEMPITAN ITU DENGAN SOLAT

AKU ADALAH TEMPAT UTK MERENDAM DGN CAIRAN YG AMAT MENYAKITKAN MU, BEBASKAN RENDAMAN ITU DGN PUASA

AKU ADALAH TEMPAT MUNKAR & NAKIR BERTANYA

MAKA PERSIAPKANLAH JAWAPANMU DENGAN PERBANYAK
MENGUCAPKAN KALIMAH "LAILAHAILALLAH"..

✅KIRIMKAN INI SEMAMPUMU DAN  SEIKHLASMU KEPADA
SESAMA MUSLIM,

SAMPAIKANLAH WALAU HANYA PADA
1 ORG..

Baik sangka ibu... Husnu dzhon....

Perkongsian yang cukup indah..
Mengembalikan kehebatan umat

K E U N T U N G A N
B E R B A I K  S A N G K A

DOA IBU
AIRMATA IBU
FIKIR IBU

Selepas ceramah seorang makcik jumpa saya. Dia mula ceritakan anak dia teruk, degil, tak dengar kata. Kuat merokok, cukup degil dan tak boleh buat apa-apa dah.. Umur baru 17 tahun tapi memang tak dengar kata.

Saya dah tak nampak jalan nak buat camana katanya. Kalau ustaz boleh bantu saya amat bertuah dan beruntung.. Tapi saya memang rasa mustahil..

Jawab saya, anak puan begitu kerana sangkaan puan begitu. Puan tolong berhenti sangka buruk padanya dan cakap buruk padanya. Dia baik dan bakal jadi orang hebat.

Ish! ustaz ni, takkanlah dia degil macam tu boleh jadi orang hebat. Saya harap dia jangan buat jahat jer..

Jawab saya, puan tukar sangkaan dan doa puan.. InsyaAllah dia akan jadi orang hebat... Allah baik. Maha Penyayang. Allah suka sangkaan yang baik....

InsyaAllah ustaz. Anak saya baik dan bakal jadi orang hebat.

Macam tu yer ustaz?

Yer! puan tukar sangkaan dan doa pada dia. Saat kita bersangka baik dan cakap yang baik, itulah iman. Harapan kepada hidayat dan kebaikan ialah iman.

Nabi saw setiap hari berjumpa manusia yang menyusahkan dan ingin membunuhnya. Akan tetapi beliau sentiasa letakkan 100 peratus sangkaan baik bahawa sekali iman datang, seseorang itu akan berubah juta kali lebih dari apa yang kita boleh bayangkan.

Dengan sangkaan dan harapan yang baik, barulah kita semakin rajin menasihat dengan lembut, bijak dan hikmah dalam membangunkan anak-anak.

Tanpa sangka baik kita akan membenci. Dalam doa pun dengan marah. Dalam nasihat pun menjadi bebelan dan menyakitkan hati.

Selepas beberapa minggu, dia datang dan dia ceritakan anaknya bertambah baik. Jawab saya alhamdulillah.

Puan tadi kata, betul ustaz, saya mengubah sangkaan, dia pun berubah...sangkaan ibubapa adalah doa paling kuat buat anak-anak. Motivasi terbesar buat anak-anak...

Saya ingat emak saya selalu cakap pada saya. Mak tak risau. Bila kau jaga agama walaupun siang malam kena hina, misti Allah jaga. Dunia ni Allah punya.

Jika anak MANJA jer nak dukung. Itu tandanya mereka anak yang tahu nilai bahu mak ayah mereka..

Jika anak nak ikut keluar rumah dan tak nak tinggal, itu tandanya mereka bakal Daie besar..

Jika anak asyik bercakap tak berhenti, itu tandanya mereka akan menjadi pendakwah yang suka berdakwah..

Jika anak selalu nak bergusti itu maknanya mereka pejuang agama. Mereka akan menegakkan kebenaran walaupun ia pahit...

Jika mereka pecahkan barang dan berebut barang, itu kerana mereka inginkan perhatian ibubapa..

Anak kuat menangis, insyaAllah esok dah besar senang mereka menjadi orang yang mudah menangis masa berdoa dan dalam solat serta rajin membuat amal baik..

Anak lambat sikit bercakap mungkin kerana mereka dahaga belaian dari ayah mereka yang sibuk.

Anak remaja yang dah besar macam-macam permintaannya ada. Itu tandanya mereka perlu dibawa bermujahadah di jalan Allah supaya mereka tahu erti hidup susah..

Anak remaja suka menyendiri. Mungkin Allah nak ingatkan keluarga itu supaya mula hidupkan sunnah dengan makan berjemaah dan berjalan bersama-sama yang mungkin sudah lama tidak dibuat..

Anak asyik buat salah mungkin kerana mereka tidak mendapat keadilan seperti adik-beradik lain.

Anak berpura-pura dan banyak musihat mungkin kerana ibubapa kurang mendengar dan memahami mereka serta mungkin ibubapa selalu bergaduh depan anak-anak...

Anak gila artis dan glamour mungkin kerana ibubapa pun kaki tv dan hp dan boleh perlahan-perlahan tkurang-kurangkan dan beri masa baca hadis bersama anak-anak dan bawa ke majlis ilmu..

Anak-anak kuat melawan mungkin kerana kita di istidraj kerana tidak jaga solat berjemaah dan kurang bangun malam...

Sebagai anak pula jadilah anak yang membuat ibubapa tidak sempat nak sangka buruk dan bercakap buruk pasal kita.

Ya Allah jadikanlah anak-anak kami daieMu yang berjaya dunia dan akhirat dan jadikan kami anak yang menyukakan kedua ibubapa kami dunia dan akhirat.

Ya Allah terimalah kami semua.

Ustaz Ebit Lew

TERUSKAN PANDANG BAIK
SANGKA BAIK
FIKIR YANG BAIK
CAKAP YANG BAIK-BAIK

P A S T I  H A T I  P U N
J A D I  B A I K