Sunday, 25 October 2015

Timpa kan Bank.......

Semasa rompakan di Guangzhou, China, perompak bank berteriak kepada semua orang di bank: 

"Semua tiarap di lantai dan jangan melawan! Wang ini kepunyaan bank tapi nyawa anda adalah kepunyaan anda..."

Semua orang dalam bank pun ikut arahan perompak tanpa melawan dan senyap.

*Ini dipanggil "berfikir di luar kotak." - berfikir lain daripada yang lain!

Apabila seorang wanita bertiarap di atas meja dengan gaya yang menggoda, perompak menjerit kepadanya: "Tolong bersopan! Ini adalah rompakan, bukan cubaan merogol!"

*Ini dipanggil sebagai "Profesional." - Fokus hanya pada apa yang anda dilatih untuk melakukan!

Apabila perompak bank kembali ke rumah, perompak muda (kelulusan MBA) memberitahu kepada perompak yang lebih tua (lulus darjah 6 sahaja): "Taiko, mari kita kira berapa banyak duit kita dapat."

Perompak tua menyangkal dan berkata: "kau ni bodoh! Terdapat banyak wang, sampai bila baru kita habis kira ? Malam ni kita nonton berita di tv, pasti kita akan tahu jumlah rompakan dari berita tersebut."

*Ini dipanggil "Pengalaman." - Kini, pengalaman adalah lebih penting daripada sijil kertas!

Selepas perompak telah beredar, pengurus bank itu mengarahkan penyelia bank untuk memanggil polis dengan cepat. Tetapi penyelia berkata kepadanya: "Tunggu Mari kita ambil $ 10 juta daripada bank untuk diri kita dan tambah kepada $ 70 juta yang kita sudah gelapkan dari bank!".

*Ini dipanggil "inovatif." - Menukar keadaan tidak menguntungkan untuk keuntungan anda!

Penyelia berkata: "alang kah baiknya jika rompakan berlaku setiap bulan. Dapat juga kita gelapkan duit"

*Ini dipanggil "berpandangan jauh." - merancang masa depan selangkah lebih awal!

Keesokan harinya, berita TV melaporkan bahawa $ 100 juta telah diambil dari bank. Perompak mengira, mengira dan mengira berulang kali, tetapi mereka hanya boleh mengira $ 20 juta. 

Perompak sangat marah dan mengadu: "Cilaka! Kita mempertaruhkan nyawa kita dan hanya mendapat $ 20 juta tapi Pengurus bank pula mengambil $ 80 juta dengan hanya petikan jarinya, nampaknya lebih baik menjadi orang pintar daripada menjadi pencuri."

*Ini dipanggil " Pengetahuan." - pengetahuan kunci kejayaan hidup!

Pengurus bank itu tersenyum dan gembira kerana kerugiannya dalam permainan pasaran saham kini sudah dilangsaikan oleh duit rompakan itu.

*Ini dipanggil "sambil menyelam minum air." - mempergunakan peluang yang ada untuk mencipta peluang yang lain!

Friday, 23 October 2015

Intipati BAJET 2016

Tema Bajet 2016 : Mensejahterakan Kehidupan Rakyat

Ekonomi negara dijangka berkembang 4.5-5.5% tahun ini berbanding jangkaan 3.1% untuk ekonomi global.

Pertumbuhan ekonomi negara dijangka berkembang 4-5% pd thn 2016 dipacu oleh pelaburan (6.7%) & penggunaan swasta (6.4%)

Defisit fiskal dijangka berkurang kepada 3.2% tahun ini daripada 6.7%

Kadar kemiskinan berkurang kepada 0.6% pada 2014 daripada 3.8% tahun 2009, malah kemiskinan tegar hampir disifarkan

Kadar pengangguran berjaya dikurangkan kpd 2.9% & sebanyak 1.8 juta peluang pekerjaan diwujudkan

Pelaburan asing kukuh pada RM22.4 bilion pada separuh pertama 2015

Negara dijangka terus berada dlm inflasi terkawal di antara 2-3% thn hadapan

Rizab antarabangsa kekal tinggi pada RM418b pada 15 Oktober 2015, mampu biayai 8.8 bulan import tertangguh

Kadar patuh serahan atau submission GST mencapai lebih 90%

Harga minyak dunia dijangka kekal rendah pada 2016 dan kutipan hasil daripada sumber berkaitan minyak dianggar RM31.7 bilion

Kutipan cukai SST hanya RM18 bilion berbanding kutipan GST sebanyak RM39 bilion

Tanpa GST, defisit negara akan meningkat kepada 4.8% dan bukan 3.1% seperti yang disasar pada 2016

GST kadar sifar ke atas semua jenis ubat terkawal di bawah senarai Racun kumpulan A, B, C & D

The 2016 Budget allocates a total of RM267.2b -RM215.2b is for Operating Expenditure and RM52b for Development Expenditure

Operating Expenditure: RM70.5b for Emoluments, RM36.3b for Supplies and Services, RM106.6b for Fixed Charges and Grants

Pengguna pra-bayar telco warga Msia akn dpt kembali rebat brsamaan dgn amaun GST yg dibyr, dikredit terus mulai 1 Jan–31 Dis 2016

Cukai pendapatan dinaikkan kepada 28% daripada 25% bagi mereka yang berpendapatan lebih RM1juta

Cukai pendapatan dinaikkan kepada 26% daripada 25% bagi mereka yang berpendapatan antara RM600,000-RM1juta

Kutipan hasil Kerajaan Persekutuan dianggarkan RM225.7 bilion bagi 2016, peningkatan sebanyak RM3.2 bilion berbanding 2015

9 Projek Domestik Berimpak Tinggi - Pelaburan RM6.7 bilion oleh Khazanah Nasional Bhd

Membangun Malaysian Vision Valley, keluasan 108,000 ha dari Nilai ke Port Dickson

Melaksana Cyber City Centre di Cyberjaya dengan nilai pembangunan hampir RM11 bilion dalam tempoh 5 tahun

RM1.4b bg membina serta naik taraf jln luar bdr sepjg 700km di seluruh negara. RM200j bg menaik taraf jln di kwsn penempatn FELDA

Projek Bus Rapid Transit KL-Klang pd kos melebihi RM1.5b & Bus Rapid Transit Kota Kinabalu pd kos hampir RM1b akan dilaksanakan

Projek LRT3 dari Bandar Utama, Damansara-Johan Setia, Klang dengan anggaran kos pembinaan RM10b mula dibina 2016, siap pada 2020

MRT II SgBuloh-Serdang-Putrajy dgn anggaran kos pembinaan RM28b direncana bermula dlm suku ke2 2016, dijangka siap menjelang 2022

RM900j diperuntukkan untuk Projek Penyuraian Trafik Jln Tun Razak, yang akan dilaksana secara kerjasama strategik awam-swasta

RM878j utk Projek Bekalan Elektrik Luar Bandar, yg membabitkan 10k rumah. RM568j bg Projek Bekalan Air Luar Bandar utk 3k rumah

RM60j utk Prog Ameniti Sosial, terutamanya prjk perparitan bagi cegah banjir. Tumpuan di Kelantan, Kedah, Trganu, Phg, Sbh & Srwk

RM67j diperuntukkan bg Projek Kenderaan Bas MARA, utk pengendalian pengangkutan bas di laluan yang tidak ekonomik di luar bandar

Pengecualian cukai sedia ada sebyk 100% drpd pendptan berkanun kpd pengusaha pelancongan dilanjut mulai 2016 sehingga 2018

Utk 2016, Krjn sasarkan 30.5j pelancong yg dijangka menyumbang RM103b kpd ekon. RM1.2b diperuntukkan kpd Kem Pelancongan

RM450j bg plbg prog spt penanaman buah & sayur serta geran pemadanan & penyelidikan produk herba & penternakan ikan dlm sangkar

RM235j diperuntukkan kepada MATRADE, untuk Program Promosi 1Malaysia, Dana Eksport Perkhidmatan dan Dana Promosi Eksport

RM190j kpd FAMA, bagi Program Penurunan Harga, dgn menambah 50 Pasar Tani & wujudkan 150 Agrobazaar Rkyt 1Malaysia yang baru

Bagi menjadikan negara sbg hab teknologi yg kompetitif di rantau ini, RM1.5b diperuntukkan kpd Kem Sains, Teknologi dan Inovasi

PKS yang membuat perbelanjaan R&D sehingga RM50k bagi setiap tahun taksiran, layak menuntut potongan cukai 2x secara automatik

Melanjutkan tempoh pelaksanaan Skim Pembiayaan Teknologi Hijau sehingga 31 Disember 2017, dengan dana sebanyak RM1.2 bil #Bajet2016

Kerajaan mensasarkan pengurangan intensiti pelepasan gas rumah hijau sehingga 40% KDNK pd 2020

Di bwh Pln Pmbgnn Pendidikan Msia 2013-25, RM41.3b diperutkkan. Antara lain, Krjn akan bina 30sek rendah, 27sek mngh, 4MRSM, 5SBP

Untuk peringkat kelas prasekolah pula, RM44.6j diperuntukkan untuk pelbagai program di 9,113 buah kelas seluruh Malaysia

Bantuan persekolahan RM100 diteruskan, dikhususkan kpd isi rumah berpendptn RM3k ke bwh. Ini memanfaatkan 3.5j pelajar dgn RM350j

Had maksima pelepasan cukai ke atas yuran pengajian pendidikan tinggi bg pembyr cukai individu, dinaik kpd RM7k drpd RM5k setahun

Program Baucar Buku 1M yg bernilai RM250 bg 1.2j pelajar diteruskan, kaedah penebusan hanya di kedai-kedai buku yang diiktiraf

RM145j utk mempersiapkan atlet negara utk menghadapi cabaran Sukan SEA ke 29, dan Sukan Para ASEAN ke 9 pd 2017 di KL

Kita sasarkan 60% drpd 1.5j pekerjaan baharu adalah pekerja berkemahiran TVET menjelang 2020. RM4.8b diperuntuk kpd 545 Institusi

RM360j utk tambahbaik PLKN bg 20k pelatih. Ia melibatkn kurikulum baru spt kemahiran berfikir secara kreatif & kemahiran teknikal

RM75j utk terus lahirkan jaguh sukan melalui Prog Pembgn Podium Sukan Elit, RM22j utk bina Kompleks Sukan di Bgn Datoh & Kuantan

RM160j untuk NGO-NGO bg melaksanakan prog berasaskan pembangunan komuniti, perpaduan, kebajikan msyrkt, kesihatan dan keselamatan

RM150j disalur kpd TERAJU utk plbg prog termasuk Skim Usahawan Permulaan Bumiputera dan Prog Sykt Bumiputera Berprestasi Tinggi

MARA diperuntukkan RM3.7b, termasuk menaja pengajian 72k pelajar Bumiputera di peringkat pendidikan tinggi

Bagi memperhebat keusahawanan &perniagaan Bumiputera,RM400j diperuntuk kpd EKUINAS, RM250j kpd PUNB,RM150j kpd Pelaburan Hartanah Bhd dan RM100j sbg pinjaman kpd UDA Holdings utk tujuan pembangunan Kampung Baru di Kuala Lumpur

Lebuhraya Pan Borneo Sarawak sepanjang 1090 km, dijangka siap sepenuhnya pd 2021 dengan anggaran kos sebanyak RM16.1b

Di Sabah, lebuhraya ini akan mula dibina pd 2016 meliputi 706km, bermula dr Sindumin ke Tawau, dgn anggaran kos RM12.8b

RM260j disediakan utk Pgram 1Harga 1Sarawak & Pgram 1Harga 1Sabah bg pastikan keseragaman hrg brngn terpilih di seluruh ngr

RM50j disediakan oleh SME Bank untuk membantu usahawan kecil India

TEKUN akn sediakan RM600j yg meliputi RM500j utk usahawan Bumiputera & RM100j utk 10k usahawan India

Tambahan RM90j sbg pinjaman mikro kredit kpd penjaja & peniaga2 kecil kaum Cina yang termasuk RM50j untuk KOJADI.

RM100j disediakan di bawah Program Pembangunan Sosioekonomi Masyarakat India

RM40j bg laksanakan prjk infrastruktur & prgm pnjmn mudah kpd pnddk kpg2 baru Cina bg pmbyran premium tanah & membaik pulih rumah

Utk Pesawah, Pekebun Kecil & Penoreh Getah, RM852j diperuntukan kpd RISDA &FELCRA utk program peningkatan pendapatan&produktiviti

Utk B40, pgrm eRezeki & eUsahawan akn diperluas ke slrh ngr & RM100j diperuntukan utk tmbh peluang pek'jaan & tingkatkn pendptan

Untuk kebajikan dan kemajuan masyarakat Orang Asli, sebanyak RM300j disediakan

Utk Pesawah, Pekebun Kecil & Penoreh Getah, RM852j diperuntukan kpd RISDA &FELCRA utk program peningkatan pendapatan&produktiviti

Paras pengaktifan Insentif Pengeluaran Getah dinaik kpd RM5.50/kg SMR20 Freight On Board. Getah skrap dinaikkan kpd RM2.20/kg

Pemutuan Sebenar Padi berasaskn penyeragaman hrg padi pd RM1200/tan metrik. Kerajaan jg tingkatkn kdr SSHP kpd RM300/tan metrik

Membina 175 ribu unit rumah oleh PR1MA, yang dijual 20% di bawah harga pasaran, dengan peruntukan RM1.6 bilion

Membina 10k unit Rumah Mesra Rakyat oleh SPNB, dgn pemberian subsidi RM20k bagi seunit rumah dengan peruntukan RM200j

Bina 100k rumah PPA1M, menjelang 2018 dgn hrg di antara RM90k- RM300k. Bantuan Dana Mudahcara sehingga 25% drp kos pembangunan

Membina 22,300 unit pangsapuri dan 9,800 unit rumah teres di bawah Program Perumahan

Saturday, 17 October 2015

Ilmu Hutan.....

ILMU HUTAN - RUGI TAK BACA.!

Pengalaman masuk hutan, berkawan ngan bebudak asli ni, dan termasuk kengkawan yg memang askar, banyak benda yg saya belajar..iaitu,

1. Lumut Taik Kera. Kalau kita jalan diwaktu malam, terutama di hutan padat dekat dgn air terjun atau sungai (mcm kes saya kat Janda Baik), bila kita jalan dalam gelap, kita akan nampak ada benda2 bercahaya warna hijau..ala2 benda yg pendarcahaya. Benda yg bercahaya tu ialah lumut taik kera, bila siang tak nampak apa2, bila malam dia akan keluarkan cahaya walaupun dgn skit bantuan cahaya dr bulan bintang. Yg bestnya, lumut ni hanya tumbuh didenai (laluan binatang atau orang), so kalau sesat..ikut je laluan ni diwaktu malam, insyaAllah..tak langgar pokok.

2. Ular tedung. Kalau terserempak dgn ular masa dlm hutan, jangan buat gerakan mengejut..stay still dan undur balik. Ular tedung tak mematuk bila kepala dia tengah kembang penuh, sebaliknya akan mematuk bila kepala dia kembang separuh je. Oleh tu, kita acah2 bagi ular tu kembang penuh dgn ranting kayu dan berundur2 pelan2. - belajar dr orang asli.

3. Kera / lutong dan spesis yg sama. Spesis kera takkan lari bila kita libas dgn sebatang ranting kayu, in fact dia leih lincah dr gerakan ranting kita. Utk halau kera, patahkan pokok renek dgn daun dan ranting yg mengembang..dan hayunkan kat kera tu..baru lari (rasionalnya, ranting + daun yg kembang tu nampak lagi besar dr sebatang ranting) - belajar dr askar.

4. Harimau. kalau mancing dlm hutan, sedang dlm hutan tu bunyi penuh dgn unggas serangga, tetiba hutan tu jadik sunyi sepi, biasanya ada haiwan menghendap..terutamanya harimau, harimau akar dan beruang. Selepas hutan jadi 'diam', kemudian disusuli dgn bau hamis..confirm harimau..hehehe..apa lagi, bagi letup satu mercun bola la.. - belajar dr orang asli.

5. Beruang madu. Hutan paya kat Malaysia banyak beruang madu (yg kecik tu, sekerat pinggan dgn dada kaler oren),kalau terserempak, kita yg perlu menjerit dan buat seperti nak kejar, automatik beruang tu akan lari. - belajar dr orang asli.

6. Kepala air. Kalo khemah kat tepi sungai, jangan buat khemah kat tepi air, buat dibahagian /kawasan yg pokok2nya besar. Tandakan satu batu yg besar, kalo tengah malam batu tu hilang, maknanya air tengah naik la tu..- belajar dgn kaki pancing.

7. Tanda-tanda kepala air. Kalo hujan kat hulu, biasanya akan ada kepala air (air naik dr dlm perbezaan paras 5 kaki tak sampai 10 minit). Tanda2 lain yg kita perlu tengok ialah kehadiran buih2 putih kat tempat tak berbuih (klu kat tempat air jatuh for sure ada buih)..maksud saya kat tempat air mengalir biasa, tetiba ada buih2 halus timbul. Tu tandanya arus bawah lagi laju dr arus atas. pastu, akan ada daun basah hanyut, then barulah ada perubahan warna air, dr jernih ke warna oren, coklat dll. Biasanya perubahan ni sekejap saja, dalam 5-6 minit sebelum arus besar datang (kepala air)..sama kes kat Dam Chamang, bentong..saya dah kena. Tambah skit, kalo kepala air datang, bunyi air lebih kuat dr biasa, dr kejauhan dah dengar..

8. Nak masak air. Jangan amik air kat tepi sungai, amik kat tengah sungai atau tempat yg mengalir deras. Rationalnya, tikus, rusa, kancil, babi dll kencing kat tepi sungai, arus akan tolak air kencing tu ke tebing. So, amik yg tengah2. - belajar ngan askar.

9. Binatang besar. Kera atau monyet akan lari dan buat bising bila ada bahaya i.e harimau, gajah, badak, seladang dll. Kalau dr jauh dengar bunyi kera dl buat bising..tentu ada binatang besar tengah lalu. - belajar dgn orang asli.

10. Makan makanan yg dimasak i.e ikan bakar dll. Semasa kat hutan, kami mesti makan sampai habis dan hanyutkan / tanam lebihan makanan sebab bau makanan ni akan menarik perhatian beruang, kera, gajah utk datang bertandang. - ni belajar ngan kaki pancing lain.

11. Buat semua perkara sebelum jam 5.00 petang. Biasanya, bila kami kat hutan, kami akan selesaikan semua urusan (masak, mandi, basuh dll) sebelum jam 5.00 petang. Sebab, dlm pukul 5.00 lebih, hutan dah gelap disebabkan oleh kanopi pokok dan kecondongan matahari. - belajar dr pengalaman.

12. Hutan yg bising dgn bunyi unggas lebih baik di waktu malam drpd hutan yg sunyi sepi. Bila hutan sepi, mesti ada apa2 yg tak kena. - orang asli.

Ok, masuk bab amalan bukak khemah (Rule and system dia la..bukan amalan yg spritual ni..).

1. Cari kanopi yg masih hijau. Bila dah tentukan nak khemah, dongak ke atas, cari pokok muda dan kanopi (rimbunan daun) yg masih hijau..so, risiko kena hempap ranting dahan bila angin kuat rendah.

2. Ketinggian dr paras air. Bila dah tentukan mana bahagian yg lapang nak dibuat, tentukan ketinggian khemah sekurang2 4 kaki dr aras air sungai, kalau landai..jangan buat khemah kat situ, biasanya kawasan landai, akan ada banyak pokok2 rendah dan renek mcm pokok senduduk dll..tu tandanya air selalu naik kat kawasan tu. Cari kat kawasan yg pokoknya besar2.

3. Tentukan laluan / denai didalam radius kawasan 20 meter dr khemah. Jangan buat khemah didalam laluan denai, sebab laluan denai bukan utk manusia sahaja, ianya adalah laluan binatang lain jugak. kang seladang tumpang tidur.

4. Bersihkan lantai tapak perkhemahan drpada daun dan pokok2 renek (potong je pokok2 kecik ni,kang dia tumbuh balik). Pakai je ranting pokok2, sapu sampai nampak tanah dan takdak daun, so, risiko terkena sengat lipan, kala jengking dll tu kurang skit.

5. Dah ready, baru tabur karbaid kaler kuning tu.

6. Kalau pakai khemah jenis igloo atau T shape, pasang khemah kat secara menghadap /berhadapan dan unggun api kat tengah.

7. Dlm nyalaan unggun api tu, standby dgn beberapa batang kayu panjang. Kalo boleh, sesuai dgn jumlah orang yg pergi camping tu. Bila ada bahaya, perimeter diceroboh, apa lagi..capai la kayu yg ada api ni sebagai senjata, parang pisau..binatang tak takut. Api? confirm depa lari..

8. Kalo ikut pengalaman saya, kami memang buat perimeter, risau gak kot2 binatang datang (beruang terutamanya) datang ke khemah sebab bau masakan kami. Kami suka buat pagar dgn tali tangsi disambing dgn loceng, terlanggar je tali tu, loceng akan bunyi...

Kredit: Harry Lord 
Share from page : aura banding royale belum.

<3 LIKE l COMMENT l SHARE <3

Wednesday, 14 October 2015

Perlu modal ke???

" Perlu Modal Ke ? " Soalan yang sangat common.

Awak, nak buat bisnes kena ada keluar modal. Bezanya kecil atau besar untuk permulaan.

Lepas tu ada lagi keluar modal. Nak promote kena keluar modal. Nak jumpa orang kena keluar modal. Nak pos barang kena keluar modal. 

rm100 macam keluar modal rm100k. 

Pssstt... Kalau ada bisnes yang tak perlu keluar modal pliss gtau ye. Nak tahu sangat bisnes apa. :)

Friday, 9 October 2015

Junior Wataniah dan pelajah seliaan Penasihatan akademik


Photobombing Skjp,.... "HappyMood"

Awal pagi sebelum perbarisan bermula

bersama dengan pelajar JP yang cakap kami HOT..... hahahahaha

Perhimpunan Perdana 2015


Juri Jemputan Kelihatan Sedang memeriksa Baris (Juri jemputan Askar Wataniah dan Jabatan Pertahanan Awam)

#PolikuSehatiSejiwa Poliku Tanggungjawabku


Tidak Ketinggalan Kontinjen Jabatan Perdagangan,... I love JP, I Love Wataniah,....

Poliku Sehati Sejiwa


Kami Memantau di Garisan Permulaan Perbarisan.... Askar Wataniah Mendahului Kontinjen Berlintas Hormat.....

Perhimpunan Perdana Politeknik Kuching Sarawak 2015


Saguhati Perbarisan dan Anggota Terbaik Askar Wataniah Politeknik Kuching Sarawak.... Tahniah Guys....

Thursday, 8 October 2015

Tips Kesihatan Diri

1. MENGAPA AIR KENCING ANDA BERBUIH?

Pernahkah anda melihat air kencing anda
mengandungi buih yang banyak?

Tahukah pula anda mengapa munculnya
buih tersebut di dalam air kencing anda?

Jika anda menganggap ianya adalah perkara
biasa, anda telah melakukan kesilapan.

Apabila air kencing anda berbuih, itu
menunjukkan buah pinggang anda telah mula
rosak.

Mengapa saya katakan demikian?

Tahukah anda bahawa munculnya buih yang
banyak tersebut menunjukkan bahawa air
kencing anda mengandungi protein.

Inilah suatu gejala yang dikenali sebagai
proteinuria.

Bagaimana pula wujudnya protein di dalam
urin menjadi tanda buah pinggang telah
rosak?

Soalan yang bagus. Saya katakan demikian
kerana fungsi buah pinggang yang sihat
ialah menapis keluar bahan-bahan buangan
dari darah.

Tetapi protein dan bahan yang diperlukan oleh
tubuh akan ditinggalkan di dalam darah.

Kebanyakan zat-zat protin tidak sepatutnya
melalui penapis buah pinggang.

Namun,sebaliknya akan berlaku sekiranya
buah pinggang sudah pun rosak.Di mana protein
dari dalam darah yang diperlukan oleh tubuh
akan bocor dan keluar bersama urin.

Protein yang selalunya dikesan muncul di dalam
kandungan urin ialah albumin.

Albuminuria adalah istilah yang sering digunakan
ketika ujian untuk mengesan kewujudannya di
dalam urin.

Jadi selepas ini berwaspadalah dengan kehadiran
buih di dalam air kencing anda.

Kerana ia mungkin tanda buah pinggang anda
sudah mulai rosak.

Semoga info ini berguna buat semua.☺


2.  4 JENIS MAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN.. SILA - 4 JENIS MAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN.. SILA BACA.. PASTI MENGEJUTKAN!!

Mee Segera

Tahu tak kenapa mee segera boleh tahan lama dalam keadaan keras dan akan menjadi lembut apabila direndam dengan air panas? Ini disebabkan oleh kandungan wax(lilin) dalam mee tersebut yang membolehkannya tahan lama. Katakanlah, hari ini anda makan mee segera , dan esoknya korang terasa nak makan mee segera lagi, jangan makan ok. Pastikan anda makan 3 hari berikutnya kerana wax mengambil masa selama 3 hari untuk dihadam. Bayangkanlah kalau anda makan mee segera setiap hari, berapa banyak kandungan wax yang terkumpul dalam perut anda. Dan ini sebenarnya boleh menyebabkan kanser yang boleh membawa maut.

Sardin

Pemerhatian pertama atau kes pertama yang digunakan sebagai bahan bukti betapa buruknya amalan makan sardin ialah  ketumbuhan fibroid di dalam rahim. Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser benign  yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan pemerhatian- pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen (bahan kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempuhnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser sama ada benign atau malignan.

Minuman 3 in 1

Persatuan Pengguna Pulau Pinang(CAP) mendakwa seorang yang minum sebanyak 20 gelas 3 in 1 dalam masa sebulan berpotensi untuk menghidap lebih dari 60 jenis penyakit kronik. Berdasarkan kajian yang telah dibuat sejak 10 tahun lalu ke atas satu pek minuman coklat 3 in 1 seberat 28 gram,terdapat 55.6 %  kandungan gula di dalamnya yang bersamaan 3 sudu teh manakala kopi (20 gram) ialah sebanyak 51.5 % kandungan gula bersamaan dengan dua sudu teh gula. Besar kemungkinan kadar kandungan gula yang dimasukkan dalam pek itu kini ditambah sebanyak dua kali ganda selain krimmer.

Panadol

Panadol adalah ubat yang bertoksik kepada tubuh manusia. Ia akan merosakkan organ hati dan Panadol akan tinggal di dalam tubuh manusia selama sekurang-kurangnya 5 tahun.Panadol ni sebenarnya adalah
sejenis “painkiller”, semakin banyak kita consumed, semakin lama semakin kurang kesannya pada badan kita. Bererti kita perlukan dos yang lebih lagi bila ia kurang berkesan Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka yang terpaksa melahirkan anak secara bedah, ubat tahan sakit yang diberi mestilah tinggi dosnya. Tapi kalau terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup dos ubat tahan sakit yang diberi tadi akan memberikan kesan sifar terhadap kesakitan yang kita alami dan kita perlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit.

Seboleh bolehnya elakkan la 4 jenis makanan kat atas. Cari makanan alternatif lain macam roti, biskut, dan lain lain yang bukan makanan segera. Sayangi diri kita, kalau dah sakit nanti lagi banyak duit yang kita kena keluarkan.
Dari group lain utk perkongsian

KEPAK & KAKI AYAM? 
🐥🐔🙋🍝♨🔙
Anda sudah menikah atau belum, semua wanita harus berhati². Baru² ini artis Tionghoa Xia Yi didapati tumbuh CYST dalam rahim (kista coklat) dan Hu Qing Wen melakukan operasi tumor yg penuh dengan darah, dan darahnya berwarna hitam gelap.

Mereka fikir setelah pembedahan akan sembuh, tetapi hanya beberapa bulan tumbuh lagi, sehingga akhirnya mereka melakukan konsultasi dgn ginekologist.

Doktor Gine tsb kemudian bertanya :

"Apakah awak suka makan kepak ayam?

Dia sangat terkejut..

"mcmana doktor boleh tahu mknan kesukaanku?

"Hormon pertumbuhan (growth-hormone) ayam ataupun antibiotiknya, selalu disuntik pd bhagian kepak, atau leher ayam. Sementara kaki Ayam tempat menimbun "end product" antibiotik dan turunan "second hormonal"

Doktor tu meneruskan : Kerana itu kegemaran makan kepak ayam atau kaki, akan serta merta menambah sekresi hormon bagi wanita. Akibatnya "second hormonal" tsb akan terkumpul menjadi TOXIN yg akhirnya menjadi karsinogen, sehingga wanita gemar mkn KEPAK + KAKI ayam sangat mudah terkena kanser yg berkenaan dengan kelenjar hormonal seperti : kanser rahim, cervix dan payudara. 

Oleh kerana itu, kami menyarankan Anda jangan "banyak" makan kepak ayam atau kakinya. 

Sekarang ini 80% wanita memiliki fibroid rahim dan mudah untuk mendapatkan cyst tersebut. 

KONGSIKAN SEMPENA BULAN KESEDARAN KANSER.

Ini satu mesej pkhidmatan awam dr KKM.

1. 56 wanita meninggal dunia kerana mereka m'gunakan 1 pad tunggal utk satu hari...
2. Memakai pad spnjang hari adalah tak selamat kerana bahan kimia yg digunakan dlm tuala Ultra yang menukarkan cecair ke gel..
3. Ia menyebabkan kanser di dlm pundi kencing & rahim.
4. Jika masa penggunaan berpanjangan darah menjadi hijau & kulat yg terbentuk masuk ke dlm rahim & bdn 
5. Oleh itu, sila gunakan pad yg dip'buat drpd kapas & jika anda m'gunakan pad ultra, tlg tukar dlm tempoh 5 jam sekali. 
6. Tlg jgn merasa malu untuk m'hantar mesej ini kepada wanita & suami supaya mereka blh berkongsi dgn isteri & rakan2 t'syg.
7. Cuci bra setiap hari. Elakkan memakai bra b'warna hitam pada musim panas. 
8. Jangan memakai bra semasa tidur. 
9. Sentiasa tutup dada sepenuhnya dgn tudung @ selendang apabila anda berada di bwh pancaran sinaran matahari.
10. Sila guna Deodorant bukan perspirant. 
11. Hantar kpd semua wanita yg anda sayangi tanpa t'agak2
12. KESEDARAN itu PENTING
13. Sekadar peringatan. 

Tak kira lelaki @ perempuan, sebarkan ut[truncated by WhatsApp]

Selfies and sharks


Airport Hacks