Monday, 31 March 2014

#Indeed #HumanProblem

Jom Plan Cuti


Objek dikutip tiada kaitan dengan MH370

MH370

KUALA LUMPUR - Beberapa objek yang dikutip oleh HMAS Success dan Haixun 01 pada Sabtu telahpun diperiksa dan dipercayai tiada kaitan dengan MH370 yang hilang pada 8 Mac.
 
Menurut kenyataan Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) malam tadi, berkata objek berkenaan diperiksa di atas kedua-dua kapal dan dinyatakan sebagai peralatan menangkap ikan dan buangan terapung.
 
Bagaimanapun, menurut AMSA, pesawat di kawasan pencarian terus melaporkan penemuan objek serupa seperti yang dilaporkan sebelum ini.
 
Objek yang dikesan tidak dapat disahkan atau dianggap sebagai serpihan dari pesawat MH370. Setakat ini, tiada objek yang disahkan adalah dari MH370.
 
Pesawat Boeing 777-200ER, yang membawa 239 penumpang dan anak kapal, hilang dari radar pada 8 Mac kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 12.41 tengah malam.

Penerbangan MH370, yang dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing, sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari yang sama.
 
Menurut AMSA, aktiviti pencarian hari ini meliputi kawasan seluas 252,000 kilometer persegi membabitkan sembilan pesawat.
 
Antaranya, dua pesawat P3 Orion Tentera Udara Diraja Australia (RAAF), sebuah pesawat P3 Orion Jepun, pesawat Ilyushin China, sebuah pesawat P3 Orion Tentera Laut Korea Selatan, sebuah pesawat P8 Poseidon Tentera Laut Amerika Syarikat, sebuah pesawat C-130 Hercules Tentera Udara Diraja Malaysia dan dua pesawat awam.
 
Kenyataan itu juga menyebut lapan kapal ditugaskan di kawasan pencarian MH370 dan ini merupakan jumlah terbesar yang pernah menyertai operasi SAR setakat ini.
 
Menurut kenyataan itu, cuaca di kawasan pencarian agak baik dengan jarak penglihatan melebihi 10 kilometer.
 
Sementara itu, Kapal Kementerian Pertahanan Australia 'Ocean Shield' dijadual berlepas dari Perth hari ini selepas dilengkapi alat pengesan kotak hitam dan kenderaan di bawah air.
 
Operasi pencarian bersambung hari ini. - Bernama

SUMBER

WOW

Morming Milo

Thursday, 27 March 2014

The Prepaid that Pays


toneexcelwow.org/amienmamat

Jom Kita tone excel Jom

http://www.toneexcelwow.org/amienmamat

Titie @ Yanti's Twitter,... OMG, Something is there,...

Antara Post Terakhir Arwah Yanti,... (I Missed You Yanti)

AlFatihah buat #Yanti

Taklimat LI 2: Persediaan LI

Selamat petang dan salam sejahtera, Tuan/Puan/Cik.

Sukacitanya dimaklumkan bahawa UPLI akan mengadakan Taklimat ke-2 (Persediaan LI) seperti butiran berikut:


        Tarikh          : 28 Mac 2014 (Jumaat)
        Tempat        :
  Dewan Jubli Perak (Dewan Serbaguna)
        Masa               : 2.00 petang - 5.00 petang

         
Kehadiran     : WAJIB BAGI PELAJAR YANG BAKAL MENJALANI LI SESI JUN 2014


Justeru, pihak kami memohon jasa baik Tuan/ Puan/ Cik untuk memaklumkan kepada pelajar di jabatan masing-masing berkenaan taklimat tersebut.
Berkenaan dengan Buku Jurnal Refleksi bagi LI Sesi Jun 2014 pula, pelajar dikehendaki untuk membeli pada harga RM13 seorang.
Memandangkan Buku Jurnal Refleksi telah siap dicetak, maka pelajar dikehendaki membuat pembayaran kepada UPLI selewat-lewatnya pada 27 Mac 2014 (Khamis), pukul 2.00 petang.

Segala kerjasama yang diberikan berhubung perkara ini amat kami hargai dan didahului dengan ucapan terima kasih.

Sekian.

Joshua Ribi
Pegawai Perhubungan dan Latihan Industri
Politeknik Kuching Sarawak

Jadual Peperiksaan Akhir Sessi Dis 2013

Dear Students, 

Final Exam Schedule Session December 2013 has been released and confirmed. Please refer to the Attachment and Click HERE

Thanks And Regards, 

-MAB-

p/s : I wish all of you a BIG GOOD LUCK on your coming exam. May your result ended with flying with colors. 

Wednesday, 26 March 2014

Tone Excel


Fear of Flying,....

Enjin terbakar, pesawat Malindo Air patah balik


  • Radzi Razak | 11:31AM Mac 26 2014
  • Sebuah pesawat Malindo Air dalam perjalanan dari Subang ke Kuala Terengganu terpaksa berpatah balik sejurus selepas berlepas kerana kebakaran enjin dalam kejadian pagi ini.

    Kesemua penumpang penerbangan, termasuk pasukan bolasepak Liga Super Terengganu bagaimanapun tidak mengalami sebarang kecederaan dalam penerbangan jam 7.30 pagi itu.

    Malindo Air dalam satu kenyataan menyebut kejadian itu berlaku ketika pesawat dengan nombor penerbangan OD1804 itu mendaki pada ketinggian 7,000 kaki.

    "Sistem pengesan kebakaran diaktifkan dan krew operasi serta-merta melaksanakan semakan kecemasan seperti prosedur operasi standard dalam situasi ini," kenyataan itu dipetik.

    Satu kenyataan di laman web Terengganu FA menyebut, pasukan pemain itu menaiki penerbangan ganti ke Kuala Terengganu pada jam 10 pagi ini.

    Mereka baru pulang selepas menewaskan pasukan Angkatan Tentera Malaysia di Stadium Selayang pada malam tadi.

    Anggota pasukan tersebut merakam gambar kebakaran berkenaan, yang menunjukkan api besar menyala-nyala dari salah sebuah enjin kipas jenis turboprop pesawat tersebut.

    Gambar yang dikongsi meluas di laman sosial dalam masa beberapa jam sahaja, sehingga mencetus kekeliruan apabila ada pengguna yang menyebut pesawat itu dikendali FireFly.

    Dalam kenyataan ringkas, FireFly yang merupakan anak syarikat Malaysia Airlines (MAS) menjelaskan mereka tidak mengendalikan pesawat jenis ATR 72 itu.

    Kes berkenaan menarik perhatian utama susulan siri kemalangan melibatkan pesawat penerbangan dari Malaysia.

    Terutamanya, pesawat Malaysia Airlines MH370 yang gagal dikesan selepas berlepas dari Kuala Lumpur ke Beijing, 8 Mac lalu masih belum ditemui.

    Pihak berkuasa Malaysia pada hari Isnin lalu mengumumkan, penerbangan pesawat Boeing 777 itu berakhir di tengah Lautan Hindi, jauh dari sebarang daratan.

    Pihak berkuasa MAS pula mengumumkan, kesemua 239 orang dalam pesawat berkenaan dikhuatiri telah meninggal dunia.

    Turut menjadi perhatian adalah kes penerbangan MAS MH066 yang terpaksa dilencongkan ke Hong Kong, pada 24 Mac lalu kerana "generator pesawat tidak berfungsi".

    Pesawat itu dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Incheon, Korea Selatan.

    Sehari sebelum itu, penumpang pesawat MAS MH144 dari Kuala Lumpur ke Kathmandu, Nepal turut mengalami detik cemas apabila sekumpulan itik merempuh cermin hadapannya ketika mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Tribhuvan.

Old Stories,....


Old Stories,.... Accident di Jengka 25

Buat tatapan Pelajar PB502 - Insurance and Takaful : Principle and Practice 








MORNING TWEET

Tuesday, 25 March 2014

Benar kah tuhan itu Ada?????

BENARKAH TUHAN ITU ADA?      
Ada seorang pemuda yang telah lama belajar diluar negera, ia telah kembali ketanah air, sesampainya di rumah ia meminta kepada orang tuanya untuk mencari seorang guru agama (Ustaz), siapapun yang bisa menjawab 3 pertanyaan darinya...Akhirnya orang tua pemuda itu mendapatkan orang tersebut.          Pemuda :: (Dengan nada sombong pemuda itu bertanya)

Anda siapa...???

Dan apakah bisa menjawab pertanyaan saya...???        

Ustadz :: Saya hanya hamba ALLAH & dengan izinnya saya akan menjawab pertanyaan anda.        

Pemuda :: (Tetap dengan nada sombong) Anda yakin....??? Sedang kan profesor & banyak orang pintar jgak  tidak  mampu menjawab pertanyaan saya..        

Ustaz :: Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya....!!!        

Pemuda :: Saya punya 3 buah pertanyaan...?? ?        
1. Kalau memang TUHAN itu ada, tunjukkan wujud TUHAN kepada saya ?        
2. Apakah yang dinamakan TAKDIR ?        
3. Kalau SETAN diciptakan dari api ,kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat setan, sebab mereka memiliki unsur yang sama..? Apakah TUHAN tidak pernah berfikir sejauh itu..?..        

Tiba-tiba Pemuka Agama tersebut menampar pipi si pemuda dengan keras..          (sambil menahan sakit) si Pemuda berkata        

Pemuda : Kenapa...??? Anda marah kepada saya...???        

Ustaz :: Saya tidak marah...!!! tamparan itu adalah jawaban saya atas 3 buah pertanyaan yang anda ajukan kepada saya..!!!        

Pemuda :: Saya sungguh2 tidak mengerti..???!!!        

Ustaz :: Bagaimana rasanya tamparan saya..!?        

Pemuda :: Tentu saja saya merasakan sakit..!        

Ustaz :: Jadi anda percaya bahwa sakit itu ada ?!!        

Pemuda :: Ya.. Percaya !!          Ustaz :: Tunjukan pada saya wujud sakit itu ??!!        

Pemuda :: Saya tidak bisa..!!!        

Ustaz :: Itulah jawaban pertanyaan pertama, kita semua merasakan keberadaan TUHAN tanpa mampu melihat wujudnya.        

Ustaz :: Apakah tadi malam anda bermimpi akan di tampar oleh saya..??!!        

Pemuda :: Tidak...!!!        

Ustaz:: Apakah pernah terpikir oleh anda akan menerima sebuah tamparan dari saya hari ini..??!!        

Pemuda :: Tidak...!!!        

Ustaz :: Itulah yang dinamakan TAKDIR !!!        

Ustaz :: Terbuat dari apakah tangan yang saya gunakan untuk menampar anda..??!!        

Pemuda :: Kulit...!        

Ustaz :: Terbuat dari apa pipi anda...??!!        

Pemuda :: Kulit...!!!        

Ustaz :: Bagaimana rasanya tamparan saya..??!!        

Pemuda ::Sakit...!!!        

Ustaz :: Walaupun setan terbuat dari api dan neraka terbuat dari api, jika TUHAN berkehendak maka neraka akan menjadi tempat menyakitkan bagi setan...          .MASIHKAH ANDA MERAGUKAN KEHADIRAN 'TUHAN' DALAM HARI-HARI KALIAN???..          Sekarang anda mempunyai Dua pilihan        

1. Biarkan Tulisan ini berada di page ini supaya orang lain tidak membaca.        

2. menyebarkan ke Teman yang lain dengan klik 'Bagikan' supaya orang lain ikut terinpirasi dan Iny shaa allah mendapat pahala,in shaa allah..😃😃😃😃        

 #Allahu rabbi..          #CopyPaste

Kelas terakhir PA305

Kelas terakhir berakhir dengan pelajar menjawab quiz 3...







Jumpa Lagi semester hadapan #PB303 

PERLAWANAN AKHIR [ PASUKAN JP(A) VS JKA]

Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Tuan/Puan,

JEMPUTAN UNTUK MENYAKSIKAN PERLAWANAN AKHIR DAN PENENTUAN TEMPAT KE-3 & KE-4 (KBSPKKJ 2014)

Sehubungan itu, tuan-tuan dan puan-puan dijemput bagi menyaksikan Perlawanan akhir dan penentuan tempat ke-3 dan ke-4 seperti ketetapan berikut:

vs

PERLAWANAN AKHIR [ PASUKAN JP(A) VS JKA]
-        TARIKH          :       28 MAC 2014
-        MASA             :       4.00 PM

-        TEMPAT         :       PADANG BOLA SEPAK MULTIMEDIA COLLEGE (BERHADAPAN SUKMA RIA)

Monday, 24 March 2014

#MH370 Deep Condolence


Deep condolence for #MH370

Malaysia Airlines deeply regrets that we have to assume beyond any reasonable doubt that MH370 has been lost and that none of those on board survived.  As you will hear in the next hour from Malaysia’s Prime Minister, we must now accept all evidence suggests the plane went down in the Southern Indian Ocean.

On behalf of all of us at Malaysia Airlines and all Malaysians, our prayers go out to all the loved ones of the 226 passengers and of our 13 friends and colleagues at this enormously painful time.

Our heart breaks to think of the unimaginable loss suffered by each of you over the last few weeks.  And we know there are no words that we or anyone else can say which can ease your pain. We will continue to provide assistance and support to you, as we have done since MH370 first disappeared in the early hours of 8 March, while flying from Kuala Lumpur to Beijing.

We do not know why, and we do not know how, this tragedy occurred. In fact we may never know. But we must now accept the reality of the situation.

The ongoing multinational search operation will continue, because we all need to seek answers to the questions which remain. Alongside the search for MH370, there is an intensive investigation, which we hope will also provide answers.

We would like to assure you that Malaysia Airlines will continue to give you our full support throughout the difficult weeks and months ahead. 

 

As we worked around the clock to find the information everyone involved was craving, we have watched your anguish increase with every passing day. 

 

Once again, we humbly offer our sincere thoughts, prayers and condolences to everyone affected by this terrible tragedy.

Polytechnic Entrepreneurship Awards 2014



Hebahan: Sukacita dimaklumkan MPEC akan mencetuskan Anugerah Keusahawanan Politeknik Malaysia atau Polytechnic Entrepreneurship Awards 2014 yang bakal berlangsung pada 27 September 2014... Kategori yang dipertandingkan adalah seperti di Poster.. Majlis yang julung-julung kali bakal diadakan ini akan berlangsung di Dewan Platinum, Politeknik Merlimau Melaka (tuan rumah pertama 2014).. Diharapkan semua Politeknik terutama Unit Keusahawanan bersedia... Terima Kasih

PA305 - AKPK's PERSONAL FINANCING NOTES

Dear Students,

Please be notified that your handouts for Chapter 8 has been uploaded into this blog. Please click on the PA305 Tab above to view and download the notes from link given.

Thanks and Regars,

-MAB-

Friday, 21 March 2014

Kehilangan MH370 bukan faktor pengaruhi harga saham turun di Bursa Malaysia



SINGAPURA: Faktor-faktor luaran, dan bukan kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370, yang telah mempengaruhi penurunan harga saham di Bursa Malaysia.

Faktor-faktor luar itu termasuk ketidakpastian pertumbuhan ekonomi China dan masalah politik yang berterusan di Ukraine.

Ketua Strategi Pelaburan dan Ketua Ekonomi AMP Capital Investors Dr Shane Oliver berkata kebanyakan pasaran saham global mencatatkan penurunan minggu lepas berikutan isu tersebut dan tidak mengejutkan untuk melihat pasaran saham Malaysia juga mengalaminya.

"Walaupun berita tertumpu kepada pesawat yang hilang itu, Indeks Komposit Kuala Lumpur (KLCI) hanya susut 1.5 peratus, sedangkan pasaran Asia lain sebenarnya yang mencatatkan kemerosotan ketara," katanya.

Semasa ditutup pada Jumaat, saham Malaysia Airlines naik setengah sen kepada 24 sen.

Oliver berkata demikian ketika menjawab soalan sama ada kejadian kehilangan pesawat itu telah menjejaskan pasaran saham Malaysia minggu lepas.

"Secara keseluruhannya, Malaysia berada dalam kedudukan yang baik dalam menghadapi minggu yang tidak begitu baik bagi saham global.

"Kita mungkin menyaksikan dagangan tidak menentu minggu depan di KLCI. Tetapi ini sekali lagi mungkin disebabkan oleh tekanan kuasa-kuasa global, termasuk kelemahan dalam saham di Amerika Syarikat dan Eropah, disebabkan oleh kebimbangan mengenai Ukraine," katanya.

Pesawat MH370 yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal ke Beijing hilang kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 12.41 pagi Sabtu lepas.

Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing pada pukul 6.30 pagi hari yang sama.


Berita mula diterbitkan pada: Mac 16, 2014 20:36 (MYT)

Thursday, 20 March 2014

80's Kid

SENYUM SORANG2 BACA NIE .. hehhee.. Apa kenangan anda zaman menjadi budak-budak ? Mustahil tidak pernah terjadi. Rugi kalau ta tengok.          
1. Buka kipas, cakap dengan kipas, nak dengar suara bertukar.          
2. Naik kereta, tengok bulan, ingat bulan ikut kita.          
3. Naik basikal, boleh lepas tangan dari 'handle', rasa hebat.          
4. Masa sekolah ada orang bagi milo free, lepas ambil sekali, menyamar jadi orang lain beratur ambil lagi.          
5. Lukis burung guna huruf 'm'.          
6. Lukis matahari di penjuru atas kertas lukisan dan antara bukit.          
7. Masa kecil fikir bentuk hati macam nie ♡
8. Tutup peti ais dengan perlahan, sebab nak tengok bila lampu dia mati.          
9. Main belon sabun dalam bilik air time tengah mandi, 1 jam dalam bilik air.          
10. Fikir dunia kartun memang wujud.          
11. Makan singgam, lepas tuh jilat sampul dia sebab nak tepek tatoo kat tangan.          
12. Gigit kulit nugget dulu kemudian baru makan isi sebab tak nak cepat habis.          
13. Koyak tengah-tengah buku latihan sebab nak buat kapal terbang, sampan, origami.
14. Susun kusyen dan buat seni binaan.
15. Fikir sticker lesen P dengan L kat kereta P untuk perempuan, L untuk lelaki.          
16. Kawan terpijak kasut sekolah, lepas tuh pijak kasut dia balik.          
17. Lepas abes peperiksaan akhir tahun, guna buku matematik buat main SOS.          
18. Beli sharpener yang ada cermin sebab nak betulkan tudung, main pantul cahaya. Lepas tuh tak bagi kawan tiup takut tumpul.
19. Hembus nafas kat cermin tulis saya sayang awak.          
20. Anggap zaman dahulu dunia berwarna hitam putih sahaja.          
21. Tuang air panas dalam piring sebab nak bagi sejuk, kemudian minum dalam piring.
22. Tak bagi kawan korek pensel di kedua-dua hujung nanti mak mati.        
23. Bila blackout, pakai lilin buat pelbagai aksi dengan bayang-bayang.          
24. Sebelum minum susu kotak, koyak dulu tepi dia, tengok sama ada tanda + atau -. Orang cakap kalau tanda -, tak boleh minum. Pastu terus buang. Hahha :'D         
25. Susun snek bentuk cincin (Super Ring) pada setiap jari kemudian makan satu persatu.
26. Tengok tanda kat tapak tangan. Kalau berbentuk K bermaksud nanti jadi orang kaya kalau berbentuk M nanti jadi orang miskin.
27. Ingat kalau tertelan biji, pokok akan tumbuh dalam perut.          
#Copy kalau pernah anda buat semua nie..          *Copy ramai2 hahhahaxD  .. seriussss.. rinduu gilerr masa zaman nie.. sbb sekarang tak boleh dah :( . Heheee . Betol tak ? :'D

Biasiswa petronas

Salam, sesiapa yang ada adik beradik, saudara mara lepasan SPM ingin melanjutkan pelajaran dibawah Scholarship PETRONAS kindly apply online:

http://educationsponsorship.petronas.com.my/

Open from 20-26 March 2014.
Yang nak masuk UTP, kindly apply online at www.utp.edu.my before 06/04/14.

May intake:
Foundation (SPM holder), IT & BIS.

ASM umum dividen 6.60 sen

ASM umum dividen 6.60 sen

AMANAH Saham Nasional Bhd (ASNB), anak syarikat Permodalan Nasional Bhd (PNB) mengumumkan pengagihan pendapatan Amanah Saham Malaysia (ASM) bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2014 naik 0.10 sen berbanding tahun lalu. Pengerusi PNB, Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid berkata, pengagihan pendapatan ASM tahun ini adalah 6.60 sen seunit berbanding 6.50 sen seunit pada 2013.

 “Pengagihan pendapatan ini babitkan peruntukan RM947.10 juta berbanding RM912.03 juta tahun lalu dengan peningkatan sebanyak 3.85 peratus serta memberi manfaat kepada lebih 530,000 pemegang unit yang melanggan 14.34 bilion unit ASM," katanya selepas mengumumkan pengagihan pendapatan tabung ASM di Kuala Lumpur, semalam.

 Ahmad Sarji berkata, sehingga 17 Mac 2014, tabung ASM memperoleh pendapatan kasar RM1.16 bilion melalui keuntungan penjualan saham dalam syarikat-syarikat yang menyumbang 46.8 peratus dengan nilai RM544.94 juta. “Selain itu, pendapatan dividen daripada pelaburan dalam syarikat-syarikat juga menyumbang RM434.49 juta atau 37.4 peratus dan selebihnya melalui pendapatan pelaburan dalam instrumen-instrumen jangka pendek sebanyak 15.8 peratus (RM183.39 juta),” katanya.

 Pemegang unit boleh mengemaskini buku pelaburan tabung ASM di pejabat atau ejen ASNB seluruh negara mulai 1 April 2014, manakala penyata pengagihan pendapatan serta laporan tahunan tabung ASM akan dihantar mulai pertengahan Mei 2014.

SUMBER

Phone history ?????

*Lenovo : Mula Popular
*Iphone: Tengah Popular.
*Samsung: Makin Popular.
*Nokia: Makin Dilupakan.
*Sony Ericson: Makin Ditinggalkan
*Motorola : Binatang Apa Tu ?
*Public Phone : Pupus

Wednesday, 19 March 2014

Groupon

Local-Food_300*250

Lawak lawak lawak

Timah adalah sorang budak pompuan yang malas dan tak pernah tumpukan perhatian. 1 hari kat kelas agama,dia tido je cam biasa. Ustazah pun tanya soalan

"Sape orang yang patut kita hormati dan sayangi?"

Takde sape jawab. Ada ar sorang budak laki kat belakang Timah tu jahat sikit. Dia pun cocok bontot Timah dengan jarum,

Timah pun menjerit "MAK!!" Ustazah pun puji Timah sebab bagi jawapan yang betol. Timah sambung tido balik. Ustazah tanya lagi soalan.

"Sape pencipta alam dan segalanya?"

Budak tu cocok lagi ngan jarum,Timah pun menjerit

"YA ALLAH!!"

Sekali lagi ustazah puji dia sebab bagi jawapan yang betol. Timah sambung tido balik. Pastu ustazah pun tanya lagi soalan.

"Apa yang patut sorang isteri ucapkan pada suami setiap kali sebelum tidur?"

Budak tu cocok lagi. Tapi kali ni Timah bengang dan dia kata

"Ko cocok bontot aku pakai benda tu lagi siap ko!!"

Ustazah tu terus pengsan..

haha""

IKLAN SEKEJAP

Products_120*600

#BankerJoke

A young banker decided to get his first tailor-made suit. As he tried it on, he reached down to put his hands in the pockets but to his surprise found none.
He mentioned this to the tailor who asked him, "You're a banker, right?" The young man answered, "Yes, I am."
"Well, whoever heard of a banker put his hand in his own pocket?"

PB303 - DPM3S1 Students

Dear Students,

We are about to finished our course for this semester, and your Final Examination are now around the corner. I've uploaded recent year (Past Semester) questions for your reference. Please log on to CIDOS to download.

Please be informed as well, our Quiz 3 and TEST 2 will be commence on next week. Please be get ready.


Regards,

-MAB-

Sunday, 16 March 2014

Petunjuk baru MH370

Info terkini berkaitan kehilangan MH370 yg dipetik dri Pakar Penerbangan India..

MH370 மலேசிய ஏர்லைன்ஸ் விமானம் - மர்மம் நீங்கியது..!
239 பயணிகளுடன் சென்ற மலேசிய ஏர்லைன்ஸ் விமானம் ரஷ்யாவில் அதி நவீன தொழில் நுட்ப  உதவியுடன் கடத்தப்பட்டிருப்பதாக நம்பத்தகுந்த வட்டாரங்கள் கூருகின்றன.
கடத்தலின் நோக்கம்: உலக பொருளாதாரத்தை தன் கட்டுப்பாட்டில் வைத்திருந்த சீன செல்வந்தர்கள் 4 பேர் ரஷ்ய கடத்தல் கும்பலால் கண்காணிக்கப்பட்டு வந்தனர். இவர்கள் 4 பேரும் ஒருசேர இந்த விமானத்தில் MH370 பயணித்ததை அறிந்த ரஷ்ய கடத்தல் கும்பலை சேர்ந்த 2 பேர் போலி கடவு சீட்டு மூலம் அந்த விமானத்தில் பயணித்து சீனா சென்று தரையிறங்கும் முன் அதிநவீன தொழில் நுட்பத்துடன் செயற்கைகோல் கண்ணில் படாமல் ரஷ்யாவிற்கு கடத்தி சென்றுள்ளனர்.
அந்த விமானத்தில் பயணித்த பயணிகளின் உறவினர்கள் விமான நிலையத்தில் கூக்குரல் இட்டபோது சீன அரசாங்கம் பயணிகளின் உறவினர்களை விமான நிலையத்தில் இருந்து அகற்றி தனியார் விடுதியில் தங்க வைத்தனர். அவ்வுறவினர்களை ரகசியமாக விமான பயணிகளிடம் பேச வைத்துள்ளனர்.PM Najib இவ்வாறு மலேசிய அரசாங்கமும், சீன அரசாங்கமும் தங்கள் நாட்டிற்கு ரஷ்யா நட்பு நாடு என்பதாலும் இரு நாட்டிற்கும் அவபெயர் ஏற்படாமல் இருக்க இது போ ன்ற செயல்களில் ஈடுபட்டு வருகிறது.
மேலும் 24 மணி நேரத்திற்குள் அனைத்து ஊடகங்களிலும் இந்த செய்தி இரு நாட்டு அரசாங்கமும் தெளிவு படுத்தும் என மலேசிய மற்றும் சீன ஏஜென்சி செய்திகள் கூறுகின்றன. அரசியல் டாட் காம் செய்திகளுக்காக புலனாய்வு குழு

Semoga petunjuk terkini memberi sinar kepada semua..Sama2 lah kita berdoa..

Saturday, 15 March 2014

Budak vs Syaitan

BUDAK VS SYAITAN

Zaki (bukan nama sebenar) disuruh pergi mengaji Al-Quran oleh ibunya selepas Maghrib di sebuah surau kerana dia agak malas untuk belajar mengaji. Sewaktu di surau, Zaki diajar berkali-kali doa sebelum makan & setelah diulang-ulang oleh gurunya, barulah dia dapat menghafalnya.

Surau itu agak jauh dari rumahnya & Zaki pergi berjalan kaki sahaja. Ia mengambil masa dalam setengah jam. Zaki akan balik sendirian kerana hanya dia seorang sahaja yang pergi mengaji di kampungnya.

Dalam perjalanan pulang, ketika melewati sebuah rumah kosong, langkah Zaki terhenti kerana terlihat bayangan putih di hadapannya. Untuk dia berpatah balik ke surau sudah agak jauh juga. Jika nak diteruskan perjalanan, ada pula bayangan putih yang menghalangnya.

Akhirnya Zaki memberanikan dirinya untuk berteriak sekuat hati, sambil membaca doa yang telah diajar di surau tadi :

"ALLAHUMA BARIKLANA FIMA RAZAKTANA WAKINA AZAA BANNARR"
(Doa sebelum makan yang telah diajar di surau tadi)

...tanpa diduga, bayangan putih yang berada di hadapan Zaki terus hilang. Terdengar suara dari bayangan putih itu yang sebenarnya adalah Syaitan yang merungut...
"TIDAK PERNAH SEUMUR HIDUP AKU JADI SYAITAN, ADA ORANG NAK MAKAN AKU...!"😂

Kejadian kilang memproses gas acethylene meletop





Tuesday, 11 March 2014

Vacancies



Discover what’s right for you

Discover what’s right for you
The key to doing well in a job is knowing what makes you happy and gives you a  Desire to succeed. Look on one of the major job websites or in the job section of Saturday’s paper and find five jobs that look interesting. Write down their job titles and a brief description of each.  


Then compare your descriptions and find three things some of the jobs have in common.

** Please write it down in a piece of paper and send it over to me 

Thanks and Regards, 

-MAB- 

PA305 - Get To Know Yourself

Monday, 10 March 2014

PA305 CHAPTER 7

Dear Students,

Your PA305 Notes/Handouts have been uploaded into this Blog. Please Click the PA305 tab above to download your notes. Please bring the notes to our class tomorrow for our discussion. 

Thanks and Regards, 
-MAB- 

Thursday, 6 March 2014

Berkat kah rezeki Anda???


Menu Bahaya????


Love.....

~ Secebis Kisah Dari Al-Azhar, Kaherah ~

Seorang guru yang separuh umur berjalan-jalan santai bersama seorang remaja, salah seorang di antara murid-muridnya di sebuah taman. 

Di sela-sela waktu terdengar ketawa kecil anak remaja tersebut.. 

Mereka kelihatan sebagai kawan yg sangat akrab walaupun dgn perbezaan usia yg sangat zahir. 
Inilah keistimewaan seorang murabbi yg ikhlas.

Sedang berjalan, mereka terlihat sepasang kasut yang sudah usang dan hampir reput bersama beberapa barangan peribadi tukang kebun yg usang.

Remaja itu melihat gurunya sambil mengusul: 

"Bagaimana kalau kita usik tukang kebun ini dengan sembunyikan kasutnya, kemudian kita berlindung di belakang rimbun? Dia datang, pasti terkejut.. Jom kita tengok bagaimana dia terkejut dan cemas! He he”

Guru yang alim dan bijak itu menjawab:

"Anakku, tidak elok kita berseronok dengan mempermainkan orang, apatah lagi pada orang yg susah. Kamu kan seorang yang senang, dan kamu boleh sahaja menambah kebahagiaan untuk orang tu? Sekarang saya cadangkan kamu masukkan beberapa keping duit kertas ke dalam kasutnya, kemudian saksikan bagaimana respon tukang kebun tu?"

Pemuda itu terpegun dengan usulan gurunya, bersetuju dan segera berjalan utk memasukkan wang ke dalam kasut tersebut.

Kemudian mereka bersembunyi di belakang rimbunan pepohon..

Selang beberapa waktu, datanglah seorang lelaki dalam lingkungan 40 an, bajunya basah dgn peluh, sambil mengibas-ngibaskan kotoran dari pakaiannya. Dia berjalan menuju tempat barangan yang tinggalkan.

Beliau memasukkan kakinya ke dalam kasut, merasai sesuatu di dalamnya. Dia cuba keluarkan, bila dilihatnya benda asing itu adalah wang kertas, mukanya berubah, dia terpegun.
Ada beberapa keping dalamnya!! 

Dia memeriksa sebelah lagi, mukanya hampir2 pucat melihat wang yg lebih banyak!!!

Dia menatap wang itu berulang-ulang, seolah-olah tidak percaya dengan matanya. 

Dia melihat ke segala penjuru, seolah-olah mencari orang disekitarnya.. mungkin nak bertanyakan sesuatu..

Beliau mendapati dirinya kesaorangan!!

Dengan segera ia memasukkan wang itu ke dalam sakunya dan terus berlutut sambil melihat ke langit dan menangis. Dia berteriak dengan suara tinggi, seolah-olah berbicara dengan Allah Ar Razzaq (Pemberi Rezeki) 

“Aku bersyukur kepada-Mu, Ya Allah, Tuhanku. 

Wahai Yang Maha Tahu, isteriku sakit dan anak-anakku kelaparan. Mereka belum menjamah apa2 pun hari ini. 

Engkau telah menyelamatkanku, anak-anak dan isteri dari kecelakaan ini ya Allah".

Dia terus menangis dalam waktu cukup lama sambil memandang ke
langit sebagai ungkapan rasa syukurnya atas kurnia dari
Allah Yang Maha Pemurah. 

Murid tadi, sangat terharu dengan apa yang dilihat. Air matanya meleleh tanpa dapat dibendung.

Guru yang bijak terus bersuara: 

“Bukankah sekarang kamu rasa lebih bahagia
dari mengusik orang lain dan lucu melihat orang yg kehilangan barangan?”

Pemuda itu segera menjawab,

“Harini aku mendapat pelajaran yang tidak akan mungkin aku lupakan seumur hidupku. Sekarang aku baru faham makna kalimah yang dulu belum aku fahami sepanjang hidupku:

“Ketika kamu memberi, kamu akan mendapatkan kebahagiaan yang lebih banyak dari pada kamu mengambil”.

Gurunya melanjutkan

"Sekarang ketahuilah bahawa pemberian itu bermacam-macam:

• Memaafkan kesalahan orang di saat kita mampu membalas
dendam, adalah suatu pemberian.

• Mendo’akan teman dan saudaramu di belakangnya (tanpa pengetahuannya) adalah suatu pemberian.

• Berusaha utk berbaik sangka dan menghilangkan sangka buruk darinya juga satu pemberian.

• Menahan diri dari membicarakan aib saudaramu di belakangnya, adalah satu pemberian lagi.

*Ini semua adalah pemberian dari Allah, supaya kesempatan memberi tidak hanya dibuat oleh orang-orang berada sahaja. 
Jadikanlah semua ini pelajaran, wahai anakku!

Semoga bermanfa'at
Take care... Fi amanillah

Alahai Gaji.....

Realiti kehidupan...♦30hb , suami dapat gaji RM3,000.00 terus buat internet banking bayar bill air Rm30.00, bayar duit rumah Rm700.00 bayar duit kereta Rm700.00 , bil telephone suami dan isteri Rm200.00 , bill elektrik Rm170.00 , ansuran motor Rm150.00 dan yuran tuisyen anak Rm150.00 ..serta menukarkan Rm150.00 duit pecah seringgit-seringgit untuk belanja sekolah anak anak untuk sebulan..♦.lalu berbekalkan duit baki Rm750.00 balik kerumah jemput isteri dari tempat kerja..terus di sambut ngan isteri satu soalan " ari ni hari gaji abang kan??..jom pergi beli barang dapur byk dah habis sambil bawak bebudak makan luarlah mlm ni sebab I tak laratlah nak masak ari ni... bebudak pun esok hari sabtu cutikan? ♦Suami mengangguk lemah terpaksa setuju demi anak dan isteri.Sampai di rumah disambut pulak dgn anak yg bongsu " Ayah cikgu adik ckp ari isnin cikgu nak RM20.00 untuk beli baju sukan yg baru." Isteri spontan menyampuk " mintak kat ayah..ayah baru dapat gaji..sambil anak yg sulung pula mencelah .." ayah kakak pun nak duit Rm 30.00 hari isnin untuk beli buku rujukan dah dekat nak peperiksaan ni..Si suami terus mengeluarkan Rm50.00 untuk anak bongsu dan anak sulong ..♦Kemudian bila selepas magrib berangkatlah anak beranak ke kedai untuk mkn dan berbelanja barang dapur dan sebelum itu suami singgah isi minyak kereta Rm50.00 langsung ke kedai makan dan  makanlah anak beranak tersebut dgn bil makan berjumlah Rm50.00..Setelah itu langsung pergi berbelanja barang dapur dgn jumlah Rm 250.00 untuk barang kering dan Rm 50.00 untuk barang basah..♦setelah semuanya selesai pulanglah keluarga tersebut kerumah dgn suami hanya tinggal gaji yg baru dpat pagi tadi sebanyak Rm300.00 sahaja.Maka tidurlah si suami dgn mata yg terkebil kebil mengenangkan baki duit yg tinggal hanya dlm beberapa jam sahaja dapat gaji tadi..♦Keesokkannyer pagi sabtu isteri suruh si suami belikan roti canai untuk sarapan pagi...suami pun pergilah beli dgn modal Rm5.00 dan surat khabar Rm1.50.. manakala menjelang petang si isteri dan anak anak ajak suami jalan jalan di pasar malam Jalan TAR sempena malam minggu...♦si suami ikutkan jugak dlm keadaan dilema bagi menjaga hati isteri dan anak anak.Terpaksa tambahkan lagi minyak kereta sebanyak Rm30.00 ..sesampai di jalan TAR si isteri berkenan dgn tudung bawal berharga Rm15.00 mintak dibelikan..suami pun keluarkan duit bayar..kemudian bila kedepan sedikit bahagian pakaian kanak kanak pula nampak baju tidur anak anak yg berharga Rm15.00 sehelai..isteri pun selamba kata " bang baju tidur bebudak ni pun dah lusuh..belikan diorg yg baru ni.murah jer Rm15.00 hengget...suami keluarkan lagi Rm30.00 untuk baju tidur anak anak.♦ Lalu terus pulang ke kereta untuk balik kerumah bersama sama..tetapi dalan perjalanan nak pulang anak anak merengek dahaga dan lapar .mintak singgah di kedai makan untuk makan mlm...sang ayah kesiankan dgn rengekan anak pun singgahlah di kedai makan tomyam dan makan dgn membayar Rm30.00 lagi..Jumlah keseluruhan baki yg tinggal selepas 48jam dapat gaji ialah Rm188.50.♦Esok hari Ahad...isteri suh pergi kedai pagi pagi untuk belikan santan dan sedikit ikan bilis untuk masak nasi lemak sebagai sarapan pagi...suami modalkan lagi Rm7.00 dan Rm1.50 untuk suratkhabar...tinggallah duit gaji genab Rm180.00..Malamnyer pulak beri pada isteri Rm150.00 untuk belanja makan dia di pejabat atas dasar nafkah kepada isteri tercinta...♦Maka bermulalah pagi hari isnin si suami dgn berbekalkan modal baki gaji hari jumaat kelmarin sebanyak Rm30.00 untuk isi minyak motor dan makan di pejabat..serta menghitung hari lagi untuk ke 30hb yg akan datang samada sampai atau tidak??.♦...selang seminggu selepas itu pada hujung minggu  isteri ajak balik kampung melawat ibu ayah dia di kampung..suami katakan tidak.ada modal...lalu isteri menjawab dgn sinis " kalau ajak balik.kampung saya jer takder duit...klu ajak balik kg saya jer abg kata tak der duit...mana pergi duit gaji abang selama ni....takkanlah seminggu gaji dah tak berduit...abg ada pompuan lain ke??" ♦Terpinga pinga suami nak di jawab jadi perang...nak di ceritakan yg sebenar nant[truncated by WhatsApp]

Wednesday, 5 March 2014

Vital for students to acquire entrepreneurship skills

Vital for students to acquire entrepreneurship skills
By : Harun Jau
Date Posted : Wednesday 05-Mar-2014

KUCHING:  Entrepreneurship skill as one of the important elements in the soft skills domain must be given attention by all quarters including students.
This was pointed out by Assistant Minister in the Chief Minister’s Department (Bumiputera  Entrepreneurs’ Development),  Datuk Haji  Mohd  Naroden  Haji Majais in his text of speech which was read by State Assemblyman for Pantai Damai, Dr Abdul Rahman Junaidi at the  official opening of the Young  Entrepreneurs’ Festival  2014 at Dewan  Jubli  Perak, Politeknik  Kuching in Matang near here yesterday.
“This is because entrepreneurship skills when  practiced by every student regardless of their line of studies would  be able to identify good business opportunities, then design  business planning  framework systematically on their own until they are capable of  grabbing business opportunities available. In the economic environment which is getting more challenging, graduates entering the job market should prepare themselves  from now by giving attention to the mastery  of skills, creativity, endurance and eventually possessing high competitiveness  to fulfill the aspiration of the government and generate the workforce needed especially for projects in Sarawak Corridor of Renewable Energy (SCORE ),”  he said.
He believed  that  Politeknik  Kuching Sarawak is capable of producing quality work force and successful entrepreneurs  to become catalysts to nation-building. He also believed that the programme that was launched was a noble initiative in efforts  to further strengthen awareness and  skills in the field of entrepreneurship, which eventually will create  more young  entrepreneurs who will plan important roles  in the national economy  especially in the state.
Naroden said various transformation plans such as enhancing the country’s education development  in order to create human capital that are more innovative in exploiting new fields to generate the nation’s wealth.
“Politeknik Kuching Sarawak as an education leader in the technical and vocational fields in Sarawak is seen to be able to response to the challenges of the government  in ensuring quality  graduates  for the job market,” said Naroden who is also Assistant Minister for Planning and Resource Management .
Earlier in her welcoming speech, Clara  Ong  Guat Leng, director of Politeknik Kuching Sarawak said  the Young Entrepreneurs’ Festival 2014 was among the main programmes organised by the Entrepreneurs Unit of Politeknik Kuching Sarawak and this time it was held together with activities  organised by various units and departments of the politechnic.  The activities included Pesta Jom Niaga, Exhibition of Innovative Recycled products, Career Talks, Job Interviews, Reading Competition and colouring competition for children.
The Entrepreneurial Unit had lined up activities like entrepreneurship  workshop and entrepreneurship seminar to provide  opportunities to participants to learn skills such has business registration, cupcake making, handicraft and gain knowledge  as well as entrepreneur experience.
She said the implementation of the Young Entrepreneurs’ Festival 2014 not only saw cooperation among  various departments and units in Politeknik Kuching Sarawak but also saw collaboration between Politeknik Kuching Sarawak with the Bumiputera Entrepreneurs Development Unit.


PBSPKKJ PKS 2014

Monday, 3 March 2014

MASDEC


YEP 2014




Temuduga terbuka

Temuduga terbuka
(Young Entrepreneurs’ Festival 2014, PKS)

1. SAMAMEX Refrigeration (Kuching) Sdn Bhd
Tarikh : 4 Mac 2014 (Selasa)
Masa : 9.30 pagi – 11.00 tengahari
Tempat : BK 19
Wakil CISEC : En Za’aba  Helmi bin Khamisan – JKM

2. COMTEC SOLAR INTERNATIONAL (M) Sdn Bhd
Tarikh : 5 Mac 2014 (Rabu)
Masa : 9.30 pagi – 4.00 petang
Tempat : BK 19
Wakil CISEC : En Wong Sie Woo – JKE

3. PRESS METAL SARAWAK Sdn Bhd
Tarikh : 5 Mac 2014 (Selasa)
Masa : 9.30 pagi – 4.00 petang
Tempat : BK 20
Wakil CISEC : En Mohd Shah Hj Yunus – CISEC

Semua Pelajar Semester Akhir dan Bekas Pelajar PKS diJemput Hadir. Sila bawa Sijil/Salinan Sijil dan CV anda…. Boleh Hubungi Wakil-Wakil Unit CISEC Seperti Di Atas, Terima Kasih

Saturday, 1 March 2014

Walk-In Interview

Assalamualaikum dan salam Sejahtera Warga PKS,



Sepanjang festival berlangsung, terdapat beberapa syarikat yang akan membuka pintu temuduga terbuka (Walk-in interview) antara syarikat-syarikat yang akan membuka peluang adalah seperti berikut :



1.  Comtec Solar International (M) Sdn Bhd (Semua Jabatan Boleh memohon – Kekosongan admin dan juga juruteknik)

2. SAMAMEX Refrigeration (Kuching) Sdn Bhd.

3. Press Metal Sarawak Sdn Bhd

a.    Engineer

b.    Technician

c.     Accounting and Finance

d.    Administration & HR

e.     Safety Officer

f.     Shift Leader and Supervisor

g.    Machinist and Welder

h.    Production Operator



Sila maklumkan kepada sesiapa sahaja yang masih mencari peluang-peluang pekerjaan dan berminat untuk mencuba dalam temuduga yang akan diadakan nanti untuk membawa perkara-perkara berikut:



i- Resume

ii- Salinan Kad Pengenalan

iii-Sijil / Diploma yang berkaitan (Asal dan Salinan)

iv- Gambar Berukuran Passport

v- Cover Letter

vi- Sijil-Sijil Sokongan